Det är ingen på Irland som läser min blogg

Det är ingen på Irland som läser min blogg. Jag vet detta alldeles säkert. Låt mig förklara varför.
Jag skrev i ett blogginlägg för några veckor sedan följande:
Tips till småbarnsföräldrar:
När era barn önskar sig en saxofon i plast i present, säg nej.

Ha detta i bakhuvudet när jag nu berättar att vi igår kväll fick besök av vänner från Irland. De ska vara här tills på måndag.
De har tagit med sig några typiska irländska presenter till oss. Jag får en julkula med Guinness tryckt på. En present helt i min smak. Den kommer att få jobba extra som discokula fram till mitten av december då den får återgå till det den föddes till att vara.
Efter julkulan till mig är det dags för Felix att få sin present, och det är nu det bevisas att ingen på Irland läser min blogg. Felix present är nämligen en irländsk plåtflöjt.
En irländsk plåtflöjt visar sig vara ungefär som en hederlig svensk blockflöjt fast med oerhört mycket högre toner rent frekvensmässigt. Felix blir skitglad och börjar omgående träna. Med plåtflöjten följer en mycket enkel och pedagogisk handbok som visar hur man ska hålla fingrarna för att kunna spela bland annat ”Old MacDonald’s Farm”, ”Scarborough Fair” och ”Whiskey in the Jar”. Felix blåser på. Och det låter. Mycket. Och länge. Och högt. Och det låter faktiskt som han uppfinner ett par nya toner. I alla fall har jag aldrig hört dem tidigare i något sammanhang.
Felix är mycket nöjd med sitt nya blåsinstrument och han bestämmer omgående att irländsk plåtflöjt definitivt ska vara ett stående inslag i vårt rockband The Candy Pigs instrumentering. Jag viftar först bort hans idé, men sedan slår det mig att en irländsk plåtflöjt i vårt rockband nog skulle ge oss ett väldigt distinkt sound. Vi skulle helt klart stå ut från mängden. Så jag håller med honom. Självklart ska vi ha med irländsk plåtflöjt i The Candy Pigs. Trummor, gitarr, keyboard och irländsk plåtflöjt. Det är ju för tusan en klassisk rockinstrumentering. Eller kan kanske bli i alla fall. Eller kanske inte…

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Det är ingen på Irland som läser min blogg

  1. När han tränat tillräckligt och lärt sej spela, så kommer detta instrument att låta fantastiskt bra – speciellt i ert band! 🙂

    • Ja, i vårt band kan det nog komma att låta bra… eftersom det då kommer att jämföras med de övriga instrumenten. Vi kanske ska bli världens första tysta orkester när jag tänker efter. Det vore väl innovativt?!

  2. Jag skulle gärna lyssna =0)

    Släpp ett ljudprov när han lärt sig ”whiskey in the jar” ok??

    Hemikram ♥

Kommentera

