Att ha ett vårdat språk är asviktigt

Jag försöker hela tiden lära Felix och Ville ett vårdat och rikt språk. Dagligen petar jag in ord som jag hoppas ska fastna i deras ordbank i hjärnan. Jag vill att de ska få en målande och, antar jag, vuxen vokabulär. Men hittills har jag inte hört ett enda ”sålunda”, ”sedermera”, ”pivottabell”, ”personalingång” eller något annat vuxet ord komma ur deras munnar. De verkar helt nonchalera mina språkmässiga rekommendationer.
Vad som däremot hänt är att min vokabulär drastiskt har ändrats sedan Felix och Ville flyttade in i mitt liv. På senaste tiden har jag upptäckt att jag gärna väljer ordet ”fett” när jag vill upphöja något lite extra. En film är inte längre jättebra. Den är fett bra. En maträtt är inte längre jättegod. Den är fett god. Fredagsmys är inte längre jättemysigt. Det är fett najs. Det är inte heller ovanligt att jag numera använder prefixet as- till alla adjektiv jag slänger ur mig. En fotbollsmatch är inte längre mycket spännande. Den är asspännande. Jordnötsringar är inte längre supermumsiga. De är asmumsiga.
Detta förfarande förbryllar mig en hel del. Jag försöker alltså lära dem hur man uttrycker sig verbalt och grammatiskt korrekt, utan någon som helst effekt. De försöker verkligen inte lära mig hur man uttrycker sig på ett verbalt korrekt vis, med effekt att jag plockar upp deras vokabulär till hundra procent. Det skulle ju liksom vara tvärtom.
Jag talar numera som en åttaåring snarare än en fyrtioåttaåring. Mycket konstigt. För att inte säga fett konstigt. Asmärkligt faktiskt.

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Att ha ett vårdat språk är asviktigt

  1. De lär sig säkert av dig även om du inte märker det än. Med stigande ålder kommer det nog ska du se. Du verkar i alla fall vara läraktig 😉

    • Jag hoppas du har rätt. Det vore ju för märkligt om de i en framtid ska sitta på en bank och meddela kunder att de just nu har asbra ränta och fett förmånliga lån att erbjuda.

  2. Hahaha där ser du att vi vuxna är anpassbara..men dina små lär sig omedvetet och rätt vad det är så poppar alla vuxen ord fram ändå…fortsätt med de svåra vuxen orden annars så blir det tvärtom att bara du tar till dig deras språk och så blir allt så där fett asballt hela tiden 😉

  3. Om du visste hur ofta mina barn skäller på mig när jag svär??

    Hemikram ♥

  4. Jag gillar din blogg! 😀

    Och jag älskar barnens ord, som du skrivit i kanten!!! Jag har en kategori hos mig, med (ur barnamun). Det mesta har tyvärr fallit ur den, eftersom kategoriseringen inte följde med från ab. Jag inbillar mig att jag någon dag när jag känner för det, ska gå igenom bloggen och etikettera (?) om alla inlägg till den kategorin, men orka liksom… 😉

    Tre favoriter, som fick mig att skratta högt:
    * Tekniska problem med magen (så ska jag nog börja säga!)
    * Blöda torkat blod
    * Flygplan utan flaxande vingar
    * Att vara människa – inte chef

    Oj, det blev visst fyra… 😉

  5. Ha ha ha! Känner igen! Och gillar! För min mamma var väldigt noga med ett ”vårdat språk” och jag talar väldigt tydligt och ordentligt i vanliga fall, och det tror jag att jag ”ärvt” av mamma…Fast hennes ”hackande” på när man sa fel, vill jag inte förmedla vidare…eller när hon ”rättade” oss döttrar…Uäck!
    Men jag känner igen att man tar efter mycket av barnens snack, så man kan höra på vuxna när dom har barn i sina liv! Ord, som jag aldrig trodde jag skulle säga, kommer nu flytande ur min mun…”AS-snyggt” och ”Fett dum i huvet” och vad det kan vara…Och man hinner knappt lära sej det nya sättet att prata förrän det kommer något nytt igen! Men det är kul! Och jag älskar att härma dom, och minns hur min mamma ibland härmade oss (och jag älskade det!! för det lät så fel och knasigt!). Kram på´rej!

    • Precis. Just när man tror att man är lite cool och slänger sig med deras vokabuär så visar det sig att det man just sagt precis har blivit hopplöst ute, töntigt och passé. Fett jobbigt.

Kommentera

