Så här gick det till i skolan för hundra år sedan

Idag fyller Felix skola hundra år. Det ska firas med stort födelsedagskalas på kvällen. Vi har, inte helt oväntat, missat att anmäla oss i tid för kvällens kalas. Men Felix vet hur man råder bot på det.
– Vi går bara till Anita på explosionen, informerar han när jag lämnar av honom på skolan på morgonen.
– Va, replikerar jag. Det känns nämligen som den mest naturliga responsen.
– Vi går bara till Anita på explosionen, upprepar Felix. Så löser det sig säkert.
Jag känner att jag bör upprepa ”Va?”, men vill samtidigt inte verka korkad inför min son, så jag är tyst. Felix tar min hand och leder mig över gården och in genom en port och så upp en trappa. Han stannar vid en öppen dörr. Där inne sitter en kvinna. Anita. Vi meddelar vårt ärende. Inga problem, vi kan komma ikväll på födelsedagskalaset. Skönt. Vi tackar och går därifrån. Felix stänger dörren bakom oss. På dörren sitter en skylt med texten ”Expedition”. Aha.
På väg ut från ”explosionsområdet” berättar Felix att förr i tiden, för hundra år sedan eller i alla fall åttiosju eller nittiotre år sedan, så blev skoleleverna straffade om de busade.
– Hur blev de straffade, frågar jag.
– Flickorna blev ihopknutna med sina flätor. Och killarna var tvungna att pumpa fotpumpen på orgeln åt hon som spelade orgeln. Det var så det gick till förr i tiden när man hade busat.
– Jaha, säger jag. Hur går det till nu för tiden då om man har busat?
– Då pratar fröken med den som busat.
– Det låter mycket bättre tycker jag.
– Ja det är mycket bättre, säger Felix. För då kan man bara sluta lyssna om man vill. Men sluta pumpa orgeln, det gick ju absolut inte. Det märktes direkt.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Så här gick det till i skolan för hundra år sedan

  1. Anonym

    Oinloggad erviluca:
    Dina söner är Underbart Smarta! Vad månde det bliva…? 🙂

Kommentera

