Lite skattjakt på lördagmorgonen

Ville meddelar efter frukosten idag att det är dags för skattjakt. Det hade jag ingen aning om.
Han hämtar sin ena enkiloshantel och ber mig gömma den. Då jag inte vill starta lördagmorgonen med en grinig Ville så gör jag som säger. Under tiden ritar Ville en skattkarta. Det måste man ju ha, hur ska man annars kunna hitta några skatter?
När jag gömt hanteln bakom en kokbok i köket går jag till Ville och säger att skatten är gömd och att det bara är att börja leta.
– Men först måste vi rita ut ett kryss på skattkartan, säger jag förståndigt.
– Aldrig i livet, svarar Ville upprört. Då vet jag ju var skatten är gömd. Då blir det ju inget kul.
Han har ju någon sorts poäng där. Antar jag. Han tar sin skattkarta, som ju utan kryss närmast är att betrakta som en planlösning över vår bostad, och börjar gå runt och leta. Han går runt i säkert en kvart utan att hitta den gömda hantelskatten. Till slut ger han upp.
– Okej då, säger han lite buttert. Rita ett kryss då.
Han räcker över skattkartan slash planlösningen till mig. Jag tittar på den för att lokalisera köket, men allt jag ser är ett gigantiskt bläckpennekludd. Det är linjer och cirklar huller om buller och om vart annat. Det finns inte en tillstymmelse till skattkartemässig struktur. Men för att inte göra honom besviken ritar jag ett kryss ungefär mitt i allt kludd. Han tar tillbaka skattkartan slash f.d planlösningen och numera kluddet. Han studerar mycket noga och koncentrerat sin skattkarta och det kryss jag just ritat.
– Aha, säger han efter ett tag och tittar leende upp.
Därpå går han rakt ut i köket och flyttar på kokboken och plockar fram hanteln. Jag är häpen. Det enda jag vill säga är ”Hur fan gick det där till”, men jag gör det inte. För om jag svär inför mina barn så är regeln att jag får en minusöl som straff och det är lördag idag så det vill jag inte ha.
Men ärligt skrivet; hur fan gick det där till?

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Lite skattjakt på lördagmorgonen

  1. Hm, ja det var en bra fråga.

  2. Anonym

    Oinloggad erviluca:

    Ville igen! Jag säger ju det: Han är ett snille!
    Det är bara för dej att bocka och ta emot…Du har ett Snille till son. 🙂

  3. Han såg dig gömma hanteln och låtsas förstår du väl =0)

    *fniss*

    Hemikramar

Kommentera

