Ännu en måndagmorgon

Måndagmorgon. Ville vaknar och säger:
– Hej, pappa. Jag är Pippi Långstrump idag. Så kalla mig inte Ville. Ropa Pippi om du vill nåt.
”Eh… okej” är ganska exakt de två ord som dyker upp i mitt huvud efter hans oväntade information. Felix kommer in i Vil… Pippis rum.
– Hej Ville, säger han.
Jag böjer mig fram och upplyser viskande Felix om Villes plötsliga personlighetsförändring. Felix harklar sig.
– Hej Pippi menar jag, säger han.
Ville tittar på Felix och säger:
– Hej Lilla Gubben.
– Va? Är jag Lilla Gubben?
– Ja-a.
– Då är jag ju din häst.
– Just det, skrattar Ville och beordrar Felix att ställa sig på alla fyra så han kan klättra upp på hans rygg. Felix lyder snällt.
– Ptrooo, låter Felix i ett försök att härma en häst.
– Kissnödig, meddelar Ville och klappar till Felix i baken som vore hans skinka en gaspedal. Felix går på alla fyra med Ville på ryggen mot toaletten.
– Om du är Pippi och Felix är Lilla Gubben, vem är då jag, frågar jag Ville.
Han tittar länge på mig.
– Du kan vara Dunder-Karlsson eller Blom.
Va? Ville får vara världens starkaste tjej. Asballt. Felix får vara en prickig häst som bor på en altan. Fett coolt. Och jag får vara en kriminell, en korkad sådan dessutom. Fan vad orättvist. Det tänker jag inte acceptera. Jag utser mig själv till lagens väktare Kling och Klang. Båda två. I en kropp. Men jag berättar det inte för Ville. Ha ha.
– Hungrig, meddelar Ville härnäst och Felix börjar gå ut mot köket fortfarande med Ville på ryggen.
– Vad vill ni ha till frukost, frågar jag.
– Lilla Gubben vill ha hö och ett äpple, säger Ville och klappar Felix på huvudet. Och jag vill ha en knäppemacka med smör och ost på.
Felix får hö i form av flingor och Ville får en knäppema… knäckemacka i form av en Falu rågruta.
Jag berättar för dem att jag ska åka till London i några dagar och att vi ses först senare i veckan.
– Åker du från Arlanda, undrar Ville.
– Ja, säger jag.
Felix frågar om jag minns vad han kallade Arlanda när han var liten. Det gör jag.
– Du kallade det Lyftlanda. För det är ju vad planen gör där. Lyfter och landar. Det var så du tänkte då.
– Men nu vet jag faktiskt på riktigt varför det heter Arlanda, säger han.
– Gör du?
– Ja. Det är en förkortning för vad kontrolltornen säger till piloterna när de frågar om de får landa.
– Vad säger de då?
– De säger ”Ah, nu får ni landa”. Men det är för långt, så då blev det Arlanda. Smart va?

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Ännu en måndagmorgon

  1. Du har så smarta barn!! Vem har dom ärvt det av, tror du?….
    Kling, Klang eller Blom?
    😛

  2. Jag läste nyss detta inlägg för mina barn, de skrattade lika gott som jag gjorde…

Kommentera

