En skrynklig historia

Felix har varit på fredagens traditionella fotbollsträning. När den är slut åker vi hem och Felix tappar upp vatten i badkaret och hoppar i. Det är rutinen. Han ligger länge och väl och låter det ljumma vattnet tillsammans med Bamse-badskummet lösa upp all smuts och svett som han samlat på sig under 60 minuters fotbollande.
Efter en halvtimme stiger han upp. Blöt. Ren. Varm. Skrynklig. De tre första adjektiven om hela kroppen. Det sista adjektivet om fingrarna och tårna. Han tittar på sina skrynkliga fingrar och tår. Jag tittar också.
– Varför blir man skrynklig om fingrarna och tårna när man badar, frågar han.
Jag har ingen aning, men det vill jag naturligtvis inte erkänna så jag improviserar.
– Det är för att vattnet när det uppnår kroppstemperatur eller mer mjukar upp underhudsfettet så det blir sladdrigt och geggigt och därmed ger ett ytligt intryck av att vara skrynkligt, säger jag.
– Vad snackar du om, frågar han.
Lika bra att erkänna.
– Jag har ingen aning, svarar jag. Men däremot vet jag att det är tur att man bara blir skrynklig om fingrarna och tårna när man badar. Tänk om man till exempel skulle bli skrynklig i ansiktet. Det skulle ju se helknäppt ut.
– Man kan bli skrynklig i ansiktet, säger Felix.
– Nej, säger jag.
– Jo, säger Felix. Farmor är det.
Ville som stått vid sidan och lekt med en motorlös plastbåt tittar upp.
– Det stämmer, säger Ville. Farmor badar nog jättemycket.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “En skrynklig historia

  1. Jamen, då var jag ju inte totalt ute och cyklade… typ.

  2. Vi har haft samma funderingar hos oss….
    Så OM man inte badar alls (!) så borde man inte bli skrynklig alls! Tål att tänkas på. 😉

Kommentera

