Felix önskar att han var pensionär

På väg från Villes dagis till Felix skola har Felix och jag exakt fem minuter och nio sekunder på oss att ha ett vuxensnack. Vi vet att denna sträcka tar exakt fem minuter och nio sekunder för så lång är nämligen Robert Brobergs låt ”Öken”, och startar man den när man åker från Villes dagis så tar den slut exakt när man parkerar vid Felix skola. Jag tror vi har hört ”Öken” ett par hundra gånger på just denna resrutt. Men idag har vi glömt skivan hemma, så vi tar oss ett vuxensnack. Män emellan.
– Jag önskar att jag var pensionär, säger Felix förtroligt och lutar sig fram så långt han kan innan bilbältet stoppar honom.
Hans första mening i vårt vuxensnack förvånar mig. Och inte bara en liten aning.
– Varför, frågar jag.
– Då skulle jag slippa jobba.
Jag slänger en snabb blick i backspegeln för att försöka utläsa någonting i hans ansikte. Han ser allvarlig och ärlig ut. Han ser ut som han menar vad han just sagt. Detta oroar mig. Mycket.
– Men Felix, du slipper ju jobba. Du går ju i skolan. Du är ju åtta år.
Han sitter still en sekund, fortfarande framåtlutad. Han tänker. Sedan lutar han sig belåtet tillbaka i bilstolen. Bilbältet låter zuuuiiiit när det automatiskt dras tillbaka. Ett leende lägger sig tillrätta i hans ansikte.
– Javisst ja. Det var skönt. Jamen då är jag faktiskt glad att jag inte är pensionär så jag slipper vara skrynklig och dricka kaffe hela tiden.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Felix önskar att han var pensionär

  1. Haha!! Jag önskar med att jag var pensionär ibland. Fast då kanske jag med glömt bort vad jag faktiskt gör just nu. Ska ta mig en funderare när nästa pensionärssug dyker upp!

  2. Något liknande har mina barn också uttryckt vid tillfälle…och då har jag undrat vilken BILD barnen har av att jobba, för dom jobbar ju inte ens! Dom vill ”vara lediga” och ”slippa jobba” innan dom ens börjat! Hm….Det kan ju faktiskt vara kul att jobba! Det får du förmedla till din son så att han såsmåningom VILL jobba, och tjäna pengar….
    Jag vill inte heller ”bli skrynklig och dricka kaffe hela tiden”…men huvva vad nära det känns…. 😦

  3. Själv har jag en dotter som längtar ihjäl sig till att bli vuxen…

Kommentera

