Idag kom frågan jag bävat för sedan Ville föddes

Idag kom frågan jag bävat för sedan Ville föddes.
Jag har ju vetat att den kommer att komma förr eller senare. Och jag har också varit mycket väl medveten om att jag inte kommer att kunna ge honom ett tillfredsställande svar.
Jag har haft fem år på mig att förbereda mig; att forska, researcha, undersöka, fråga kloka människor, leta efter svaret på internet, ringa någon professor, maila intelligenta människor i bekantskapskretsen. Men vad har jag gjort? Jo, likt en struts som gömmer huvudet i sanden med motiveringen ”det man inte ser finns inte” så har jag skjutit det framför mig. Sopat undan frågan under mattan för att slippa konfronteras med den. Och det har gått bra. Riktigt bra faktiskt. Tills idag. För då kom frågan.
– Pappa, varför heter det grönsaker när inte alla grönsaker är gröna?
– Eh…
– En tomat är ju röd.
– Eh…
– En citron är ju gul.
– Eh…
– Och en morot är ju orange.
– Eh…
– Varför heter det inte bara färgsaker?
– Eh…
– Pappa, hur mår du?

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Idag kom frågan jag bävat för sedan Ville föddes

  1. Mycket bra fråga! Svar: ” Jag har ingen aning, men det var en otroligt smart fråga – vad tror du?” Han kommer säkert att säga något otroooligt vetttigt och smart! 🙂

  2. Ja, han verkar ha huvudet på skaft! Kanske ska jag lära mig av ditt misstag och faktiskt mejla den där professorn? Jag har ju några år på mig, förhoppningsvis!

  3. Alltså det där har jag aldrig tänkt på, såklart det borde heta färgsaker, så självklart det blev plötsligt.

Kommentera

