En mördarsnigel kan man ha till mycket

Vi hittar en mördarsnigel i trädgården idag. Det tycker Ville är spännande. Jag tycker det är äckligt. Felix skiter i vilket och går in och spelar Nintendo.
Jag informerar Ville om att vi genast ska göra oss av med den lilla slemmiga geleklumpen till snigel. Det vill Ville inte alls höra talas om. Han ser den nämligen som synnerligen multifunktionell. Han uttrycker sig inte exakt så, men andemeningen är densamma. Jag argumenterar och säger att den verkligen inte fyller någon som helst funktion förutom som utfyllnad i närmsta soppåse. Det håller Ville inte alls med om.
– Man kan använda den som gummisnodd, föreslår han. Om man bara drar ut den lite grann.
– Seriöst Ville, säger jag och jag kommer på mig själv att låta som Felix när han försöker läxa upp Ville.
– Eller så kan man ha den till att klistra upp affischer med på väggen så slipper vi använda slut all sån där grå lera som vi nu sätter upp affischerna med.
– Det funkar inte Ville. Jag lovar.
– Men man skulle väl kunna ha den som lördagsgodis. Den ser ju ut som såna där geleormar som vi köper på Coop på lördagar, fast den är brun istället för grön förstås. Vi skulle spara pengar om vi kunde plocka lördagsgodis i trädgården.
– Man kan inte äta mördarsniglar.
Ville tittar skarpt på mig.
– Ingenting är omöjligt pappa.
Han har definitivt tittat för mycket på Fångarna på fortet.
– Jo Ville, att äta mördarsniglar är faktiskt omöjligt.
Ville lägger pannan i djupa veck och hakan i ena handflatan. Han tänker. Plötsligt nästan ser man en glödlampa på serietidningsvis blinka till ovanför hans huvud. Han har fått en idé.
– Man kan ha dom som husdjur.
– Aldrig.
– Men dom har ju inget hår. Du är ju allergisk mot djur med hår. Det har du sagt. Men mördarsniglarna har inget hår. Då kan vi ha dom som husdjur.
Vi beslutar oss efter en kortare diskussion för att sova på saken, så vi går in och lämnar mördarsnigeln ätandes på ett nedfallet plommon.
Helt plötsligt känns tigerhajen som Ville tidigare har velat ha som husdjur faktiskt som ett klart tänkbart alternativ.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “En mördarsnigel kan man ha till mycket

  1. Hahaha, skrattar gott, jo men visst kan man ha mördarsniglar till mycket, men jag håller nog med dig där, att de passar bäst i avfallspåsen.
    Och husdjur, jo den vändan var man med om ett antal gånger, vilket inte slutade lyckligt för en del grodor, de slutade som hopskrumpna russin under vår matta.

    Ha det bäst

  2. Vi hade ”mördarsniglar” till husdjur när min äldsta son var liten. Han älskade smådjur och vi hade alla möjliga ”figurer” i ett akvarium på somrarna på landet…Dom dog, eller rymde, efter hand så någon långvarig vistelse blev det aldrig. Det var på den tiden då jag inte visste att det fanns något som hette ”mördarsnigel”…utan jag trodde bara det var sniglar utan hus. Vi höll dom i händerna, och lärde oss ”the hard way” att dessa sniglars slem är som värsta klistret och går inte ens bort med skurande av rotborste och ösande av diskmedel över hela handen! Efter denna upptäckt fick dom rymma hur mycket som helst…
    Fast jag undrar ändå: OM det inte fanns någon mat i hela världen – skulle man då inte kunna koka en mördarsnigel och äta?

  3. Fräckström

    Sniglar är väl gott, med mycket vitlök.

Kommentera

