Några tankar om gps och dagisbarn

Jag läser i tidningen att Kronprinsens förskola i Malmö har utrustat barnen med gps-sändare så barnskötarna lättare ska hitta de barn som försvinner eller glöms kvar i skogen.
Föreståndaren Karin Werholt försäkrar att detta gps-initiativ inte kommer att påverka förskolans rutiner. Och hon verkar säga det för att lugna föräldrarna till barnen. Rutinerna ska förbli desamma, gps-sändarna är bara en liten extra säkerhetsåtgärd. No worries typ. Hade jag mina barn i den förskolan skulle jag vara orolig från morgon till kväll.
Om barn försvinner och glöms kvar i skogen så är det väl just rutinerna de borde ändra på snarare än att förse barnen med elektroniska navigationsinstrument. Jag kanske är naiv, men det känns liksom att det skulle kunna vara en liten brist i just rutinerna om barn försvinner och glöms kvar i skogen.
Jag har två tankar om detta som jag gärna vill dela med mig av till Kronprinsens förskola.

1. Barn som försvinner i skogen.
Barnen är i skogen för att springa runt och leta kvistar och löv och djurbajs och spana efter djur och svampar och annat spännande som hör skogen till. Barnskötarnas uppgift är att hålla koll på barnen när de utför dessa sysslor. Om barnen och barnskötarna hamnar så långt ifrån varandra att de inte längre har kontakt så kan jag inte se att det är barnen som har försvunnit, utan att det är barnskötarna som har gjort det. Sålunda borde gps-sändarna placeras på barnskötarna och inte på barnen.

2. Barn som glöms kvar i skogen.
Om barnskötarna glömmer kvar barn i skogen så borde ju det kunna lösas genom att skicka barnskötarna på en snabbkurs i matematik på enkel grundskolenivå. Kommer man dit med femton barn är det väl rätt rimligt att man också kommer tillbaka med femton barn. Jag är nästan säker på att barnen till och med skulle kunna hjälpa barnskötarna att hålla räkningen.

När jag läser om detta gps-påhitt blir jag så oerhört glad att Ville går på det dagis han gör och har de fantastiska fröknar han har. Top class rakt igenom! Eller fröknar förresten… Ville har informerat mig att det faktiskt inte heter så.
– Det heter inte fröknar, pappa. Det heter pegagoder.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Några tankar om gps och dagisbarn

  1. Man kan tro att det är en dålig historia, sen inser man att de är helt allvarliga, snacka om fel i planeringen. Tycker kanske att kommunen ska ta sig en närmare titt på det dagiset, kanske en del rutiner bör ses om.
    Nästa tanke är att de pengarna som gps-sändarna kostade borde gått till något vettigare, hummar högt.

  2. Fräckström

    Med tanke på storleken på bargrupperna på dagis tror jag jag förstår vad det är frågan om. Alla som försökt hålla reda på 15 – 20 stycken 3 åringar på en person kan nog förstå att man söker nya vägar, 3 åringar som tycker att det är kul att gömma sig under granar och bakom stenar, när ett barn är försvunnet kan man inte lämna de andra 14 för att leta reda det saknade barnet, för då har man 5 ytterligare som saknas. Mardrömmen för en föreskolelärare eller barnskötare är att något barn försvinner. Själv hade jag fullt sjå att hålla reda på mina 2 flickor i butiken vill inte enst tänka på att hålla reda på 15 stycken. Jag har full förståelse att man söker nya vägar

  3. HerreGud! Kanske man ska minska barngrupperna, eller anställa fler ”pegagoger” istället för att sätta sändare på barnen! Det är otroligt så bakvänt! Näe, jag skulle heller inte vilja ha mitt barn på ett dagis där fröknarna så ofta tappar bort barnen när dom är ute så att dom måste ha sändare på dom! Snart sätter man väl sändare på ungdomar också, för dom får ju knappt gå utanför dörren (en del) ”nuförtiden” förrän mammor och pappor SMS:ar eller ringer och frågar ”Var är du? Vart ska du gå sen? VIlka är med dej? Vad gör du?”…. Att ”bryta sej loss” och ”bli vuxen” blir svårare och svårare, för många….

  4. Här kommer ett sent svar från Kronprinsens förskola. Som vanligt vinklar media nyheter så att det blir nyheter med stort N. Vi har INTE satt gps på barnen!!!!! Vi har lovat att testa en ny produkt under 1 veckas tid som ska ut på marknaden inom kort. Företaget som utvecklar systemet ville ha feedback från erfarna pedagoger och det har vi gett dem. Vi har inga problem att ”hålla koll” på barnen utan ser testet som en intressant produkt, inte minst eftersom det redan finns liknande system på ca 150 förskolor i Sverige. Detta är inget system vi har efterfrågat och vi kommer inte heller att köpa in det eftersom vi inte anser att det behövs i vår verksamhet. Däremot har jag blivit kontaktad av flera Ur & Skur förskolor som inte har någon egen gård/uteplats att vara på utan befinner sig i parker/skog utan kringärdat staket. I en sån verksamhet kan det vara ett mycket bra komplement, dock inte som en ersättning för pedagoger. Vill även poängtera att vi ALDRIG har tappat bort något barn och vi har redan små barngrupper med hög personaltäthet. Vänliga hälsningar Karin

  5. Johan

    Bibelns profetia håller på och slå in.
    Ta inte emot rfid chippet som kan avläsas via satellit systemet.
    Ni klagar över gps sändare på barn.
    Nästa steg gps sändare på alla människor i form av rfid chip.
    Den som motsätter sig kommer inte kunna utföra ekonomiska betalningar.

Kommentera

