En smart presentidé. Eller…?

Varför köper man dyra leksaker till sina barn när man vet att det alltid är kartongen som är roligast att leka med?
Mental notering 1: Sälja tomma leksaksförpackningar = bra affärsidé.
Mental notering 2: Mental notering 1 är ej praktiskt genomförbar. Var fan skulle jag få tag i tomma leksaksförpackningar?

Var på Coop Forum i söndags. Där inhandlades bl.a. tre stycken diskborstar i olika färger för 20 kronor. Väl hemma snodde Ville den röda och Felix den gröna. Inom loppet av ett par minuter hade dessa två färgglada diskborstar blivit rymdraketer, lasersvärd, piratkikare, dinosaurier, kanoner, släpvagnar, ormar samt sopborstar för ovanligt korta människor.
För priset av en genomsnittlig plastleksak för 299 kronor skulle jag med andra ord få 45 stycken färgglada diskborstar som skulle kunna förvandlas till i praktiken vad som helst. Endast den egna fantasin skulle kunna sätta gränser. Oanade möjligheter till lek med andra ord, till skillnad från den genomsnittliga plastleksaken som ju bara kan vara vad den just är formad och gjuten till.

BING (pigg ljudeffekt) – IDÈ FÖR FRAMTIDA FÖDELSEDAGSPRESENTER!!!
1. Köp 45 stycken färgglada diskborstar på Coop Forum.
2. Gå till min lokala Skopunkten och be om tomma skokartonger. Man klarar av att bära exakt 15 stycken tomma skokartonger – jag har prövat.
3. Gå till BR Leksaker och hämta lite gratis färgglatt inslagspapper.
4. Klä in de 15 skokartongerna i det färgglada inslagspapperet.

För samma pris som en leksakslastbil i plast har jag nu alltså fått 45 färgglada diskborstar, som med fantasins hjälp kan förvandlas till allt i universum, samt 15 stycken synnerligen granna skolådor som även de snabbt kan anta skepnaden av spännande saker som ett garage, ett rymdskepp, en biltvätt, en säng för Svampbob Fyrkant eller ett förvaringsutrymme för kastanjer.
Felix och Ville skulle mycket hellre vilja få 45 diskborstar och 15 inslagspappersbeklädda skokartonger än ännu en leksakslastbil i plast som går sönder inom 24 timmar. Det är jag övertygad om. Väl? Eller…?
Frågan är om jag vågar testa detta nästa gång de fyller år. Det kan bli succé… eller fullkomligt kaos.
Hmm… tough one.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “En smart presentidé. Eller…?

  1. Hahaha snälla testa;)
    En jul för massa år sen när min ena kusin var ca 6 år, så fick han en massa fina saker bl.a ett par skridskor. För att det skulle bli fler paket så fick han skridsko-skydden i ett eget.
    Gissa vad han bar runt på i flera timmar? inte var det varken skridskor eller fina leksaksgubbar eller tåg. Nej det var skridsko-skydden haha.
    Så…testa:)

    • Ja, jag ska nog faktiskt testa att ge dem 45 diskborstar och 15 färgglada skokartonger till jul. Blir de glada säger jag att det var från mig. Blir de besvikna och arga så skyller jag på jultomten.

  2. Dumlund

    Du kan ju alltid testa din idé på den i familjen som fyller på härnäst.
    Jag tror att Mamman skulle bli överlycklig om hon blev förärad en färgglad diskborste på fölsedan. Nä, du får INTE slå in den anonymt och sedan skylla på ungarna.

Kommentera

