Ett namn betyder så mycket

Ville hette Anton de tre första dagarna av sitt liv innan vi kom på att han inte alls var någon Anton utan en typisk Ville. Det plötsliga namnbytet irriterade en då treårig Felix rätt rejält eftersom han efter tre dagar precis hade lärt sig att uttala namnet Anton.
Men namn är viktiga. De måste bli rätt. De ska ju liksom återspegla karaktär och känsla hos det man namnger.

Speedway kan mycket väl vara en av världens mest tuffa machosporter. Det handlar om totaltrimmade motorcyklar, avgaser, bensindoft, olja, tuffa läderställ, fart, dån, sladdar, krascher, skit under naglarna och allmän fara för livet. Säkert en och annan svordom också. Inget för småbarn och fegisar med andra ord.
Och vilka skräckinjagande namn döper man då speedwaylagen till för att matcha denna stenhårda machoimage? Jo, håll i er. Solkatterna, Indianerna, Piraterna, Lejonen och Vargarna för att bara nämna några lagnamn.
HALLÅ!!! Det är ju för fan namn som min femårige son Ville och hans kompisar döper sina lag till när de leker på gården på dagis.
– Tjing för att vara med Piraterna idag, kan Ville säga på morgnarna på väg till dagis.
– Idag var jag en av Indianerna hela dagen, är det inte ovanligt att Ville informerar mig om när jag hämtar honom på dagis.
Solkatterna, Indianerna, Piraterna, Lejonen och Vargarna är utmärkta namn för femåriga barn att döpa sina dagislag till, men motorcykelåkande testosteronstinna tuffingar… seriously?! Hur barnsliga kan man bli?

Det måste omgående bli någon ordning i speedwayvärlden, så nu ska jag tipsa blivande speedwaylag om några lagnamn som alldeles säkert kan sätta lite mer skräck i motståndarna än vad Solkatterna och Indianerna kan.
Diktatorerna, Mördarna, Psykopaterna, Bödlarna, Förtryckarna och Slaktarna.

Men, ärligt talat, jag vet nog vad de nya speedwaylagen kommer att döpas till.
Blöjorna, Napparna, Haklapparna, Gosedjuren, Geggamojorna och Sparkdräkterna.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Ett namn betyder så mycket

  1. Du har så rätt, namn är viktiga och bör bos in en period först. Det gjorde vi inte med äldsta grabben, han fick ett förbestämt namn, jag var säker på att det skulle vara en vilding, ett blont yrväder. Nu blev det ett mycket blont barn, man allt annat än yrväder, nä sitta och titta på en myra i timmar var mer hans grej.
    När nummer två kom hade vi lärt oss läxan, och smakade in namnet först. En dag när jag och son nr 1 satt och läste saga, kom det. Son nr 2 fick sitt namn efter en anka.
    Men sen ska jag tillägga att tvåan kallats för Anton, på dagis sa de Anton Berger för han såg ut som en sån, i mina ögon var han mer av en Heffaklump.

  2. Jamen det är ju som att ”döpa” en stor Rotweiler till ”Lillen” eller ”Pysen” och en liten chihuahua till ”Bossen” eller ”Killer”. Ja, namn måste passa. Just nu jobbar jag med en familj där föräldrarna absolut inte passar i sina namn, och därför säger jag fel namn HELA TIDEN! Jag var till slut tvungen att säga till mamman att ”Du får ursäkta men du ser verkligen inte ut som en XX utan mer som en NN” och hon skrattade och sa faktiskt att det var många som sagt så…

Kommentera

