En kväll på puben tillsammans med en friggebod

Det finns ett gammalt talesätt som säger att man inte har varit i England om man inte har sett en fotbollsmatch i en pub. Nej, det där hittade jag allt på. Det finns absolut inget sådant talesätt. Men jag låtsas att det gör det, för då får jag nämligen en anledning att besöka min lokala pub.
Sålunda tar jag mitt pick och pack – dvs just ingenting – och beger mig ned till puben runt hörnet som visar fotbollsmatcher. Det är Everton mot Chelsea. Jo, man tackar.

Går fram till bardisken och beställer en pint Guinness. Det känns lite vuxet faktiskt. Det är fullt med folk i publokalerna, och en del folk är precis som lokalerna – fulla. I hörnet hänger en platt-TV som alla stirrar på. Jag står inträngd mellan två män.
Den ena gapar och skriker ”Oi” mest hela tiden samtidigt som han viftar med sina tatuerade händer som tränade han för att bli trafikpolis alternativt jonglör. Den andra är tyst. Han har en blå fotbollströja på sig.
Mannen i den blåa fotbollströjan är stor som en friggebod. Jag räcker honom precis upp till bröstvårtorna (inte för att jag på något vis tänker utnyttja detta anatomiska faktum). Han tittar ned på mig.
– Allright, säger han i frågande ton och tar en klunk öl.
– Eh… yes, allright, svarar jag släpigt.
Sedan drar han igång en harang som jag inte fattar ett skit av. När han slutar prata tittar han på mig. Vad fan ska jag säga? Jag har ju ingen aning om vad han just sagt. Han nickar till slut åt mig som om han vill säga att det är nu jag ska svara honom.
– Eh… allright, svarar jag efter ett tag.
Han tittar frågande på mig. Och så kör han om samma harang. Han måste se att jag inte fattar, för han övergår plötsligt till att bli förskolelärare.
– Which. Team. Do. You. Root. For., säger han oerhört långsamt och välartikulerat som vore jag en efterbliven femåring (vilket är lite som jag känner mig just i denna stund).
Fuck tänker jag, men jag säger det inte för det skulle ju vara ett jättekonstigt svar att ge honom. Men fuck är vad jag tänker. Fuck, vad ska jag svara? Tänk om jag säger det lag som han inte håller på. Då kommer han att göra om mig till tilltugg till hans nästa öl. Och eftersom han har blå fotbollströja på sig så kan jag ju inte veta om det är Everton eller Chelsea han håller på eftersom båda lagen har blå som normal tröjfärg. Visste jag vilket lag han håller på så skulle jag naturligtvis svara samma lag av ren överlevnadsinstinkt.
– Which team do you root for, försöker jag. Nämen, vad säger jag?
Han tittar på mig. Detta var tydligen inte det svar han väntade sig. Gulp. Fuck. Otrevlig stämning. Finns det någon nödutgång i närheten? Så ler han med hela ansiktet.
– I don’t like football mate. I’m here for the beers.
Pust. Inget gulp. Inget fuck. Jag pekar på hans blåa lagtröja. Hur förklarar han den?
– It’s me brother’s, säger han på den där dialekten han har som jag inte riktigt förstår. I alla fall inte när han pratar snabbt.
– I don’t like football either, ljuger jag.
Killen på andra sidan om mig skriker ”Oi” ännu en gång. Och på den vägen är det ända tills matchen är slut. Chelsea vinner med 2-1. Jag tolkar ”Oi”-mannens svordomar och vildsinta gestikuleringar efter avslutad match som att han håller på Everton.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “En kväll på puben tillsammans med en friggebod

  1. När man är utlänning kan man alltid svara: ”AJJ KAM FRÅM SVIIIDEN! AJJ NÅV NAAATHING!” och leeeeeeeeeeeeeee. Men din metod funkade ju också.
    Favoritmening i ditt inlägg idag: ”Då kommer han att göra mig till tilltugg till nästa öl”. HA HA HA HA HA! Underbart!
    Han kanske hade gillat om du hade mumsat lite på hans bröstvårtor… ”I dom lugnaste…” eller nåt!?

  2. ”AJJ KAM FRÅM SVIIIDEN” körde jag en gång i Indonesien på en flygplats. Då sa flygplatsmannen ”Ej Bi Bi Ej”. What tänkte jag. Och sen sa jag det också. ”What?”. Flygplatsmannen upprepade ”Ej Bi Bi Ej”. Efter en längre stunds dialog visade det sig att flygplatsmannen menade gruppen ABBA men uttalade den svenska gruppen bokstav för bokstav. Han trodde att de hette ”Ej BI BI Ej”.

Kommentera

