Jag har tydligen blivit en fransman

Bartendern på min lokala pub envisas med att alltid titulera mig Monsieur. Han uttalar det som det stavas, inte Myssjö som det uttalas. Varför gör han det? Varför kallar han mig för Herre på franska? Och varför kan han inte uttala det korrekt? Funderar som hastigast på att säga ”Hey man, first of all it’s pronounced Myssjö, second of all I am not one of those Myssjös. I’m Swedish”. Men jag vill inte uppröra honom genom att korrigera hans vansinniga uttal. Det är trots allt han som förser mig med fish & chips och öl. Vill inte bli ovän med honom.
Franska är först och främst en brödsort för mig, inte så mycket ett språk. På vilket sätt ger jag honom intrycket att jag talar eller förstår franska (språket alltså)? Jag fattar det inte.
Men… (en tanke far plötsligt genom mitt huvud – swisch låter det, fast det kan ingen höra utom jag)… tänk om jag plötsligt lagt mig till med en fransk accent. Oh mon dieu. Tänk om jag har börjat tala engelska med fransk brytning. Men varför skulle jag göra det? Det skulle ju vara otroligt oväntat.
Vänta nu… det är ju en kille på jobbet som är fransman och jag har talat en hel del med honom. Kan jag ha ”smittats” av hans accent? Men borde inte han då i logikens namn ha ”smittats” av min svenska accent. Tänk om han har det. Tänk om bartendern på hans lokala pub numera kallar honom för Min Herre. Ja tänk.
London är verkligen en mångkulturell smältdegel. Au revoir.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Jag har tydligen blivit en fransman

  1. Knäppgök! 🙂

    Självklart vet bara pub-killen om ETT språk och ETT land så han kör alla utlänningar över en kam! ALLA är nog Monsior (se! jag kan inte ens stava det!) för honom. Såja. Där fick du förklaringen.

  2. Dumlund

    Han tror inte att du är fransos… det är för att du tuggar så ljudligt när du knaprar i dej fish&chips som han kallar dej för ‘muncher’….

    hälsa Mamman grattis från mej.

  3. Chefen på ett av mina jobb kallade alla gäster Pastor’n, fast de bevisligen inte var prästerliga…

    Konstigare saker händer i herrens hage tänker jag…

    Hemikram

Kommentera

