Felix allra första fotbollsmatch

Felix älskar fotboll. Han spelar i ett lag. Han tittar på fotboll på tv. Han kan varenda spelare i alla europeiska lag tack vare flitigt spelande av Fifa 2011 på WII. Men han har aldrig varit på en riktig fotbollsmatch. I går blev det ändring på det. Felix och jag gick på Londonderbyt Fulham – Tottenham i Premier League.
Av dramaturgiska skäl byter jag nu till imperfekt presens.

Vi tar tunnelbanan till Putney Bridge. Putney Bridge är ett svårt namn att komma ihåg för en åttaåring, så det tar inte lång tid innan Felix omedvetet förvandlar stationsnamnet.
– Nu ska vi av, ropar han. Nu är vi framme i Britney Spears eller vad det hette.
Vi kliver av och börjar gå mot Fulhams hemmaarena Craven Cottage som är så vackert belägen vid Themsen. Redan innan vi ens kan se arenan hör vi sång och hejaramsor. Att det kommer att vara stämning råder det ingen tvekan om. Det är naturligtvis utsålt, 25 700 personer.
Vi kliver in på Craven Cottage och går till våra platser på ena kortsidan där gästerna Tottenhams supportar finns. Det är bra, för Felix hejar på Tottenham. Jag hejar på Fulham, men bara i tio minuter in i matchen. Sedan tvingas jag av säkerhetsskäl börja heja på Tottenham jag med.

Felix sjunger med i Tottenham-supportrarnas hejaramsor från första sekund. Han vet inte vad han sjunger, men han härmar dem så gott han kan. När Tottenham-supportrarna klappar så klappar Felix. När Tottenham-supportrarna ropar hejaramsor så ropar Felix. När Tottenham-supportrarna buar så buar Felix. Och han hytter näven åt domaren, skriker invektiv åt Fulhams spelare, slänger chipspåsen i golvet vid dåligt slagen frispark, säger ”Gål tam tit” när han menar ”God damn it”, sjunger ”Bu för Fulham” samt ropar åt Fulhams backar att de lika bra kan gå och köpa korv för på planen lär de ändå inte kunna stoppa Tottenhams anfallare. Han är kort och gott som värsta huliganen från sekunden som domaren blåser igång matchen.
Han ber mig informera grannen vad ful betyder på svenska.
– Varför, frågar jag.
– Så han vet vad Fulham betyder på svenska.
– Jag vill inte.
– Snälla pappa.
Jag vänder mig till grannen och säger försynt:
– Fulham in Swedish means Uglyham.
Grannen tittar förvånat på mig. Jag pekar urskuldande på Felix. Det var han som tvingade mig, typ. Plötsligt börjar grannen skratta.
– Uglyham, skrattar han. Love it mate.
Och så vänder han sig till sin kompis och berättar.
Tottenham vinner matchen med 3 – 1. Sista målet görs av Tottenhams Aaron Lennon. Lennon blir omgående Felix nye idol. Det gläder mig. För Lennon är nämligen även min idol. Dock inte samma Lennon.
Vi trängs ut ur Craven Cottage med 25 698 andra fotbollsfans. Sedan går vi till Britney Spears och åker hem.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

