Englands största mysterium är löst

I hela mitt vuxna liv i allmänhet och den senaste månaden i synnerhet har jag funderat på följande fråga: varför är engelska sandwichar alltid trekantiga?
Vad är anledningen till denna märkliga form? Jag menar, brödet tillverkas ju fyrkantigt och de färdigskurna ostskivorna som alla verkar vara så förtjusta i här i England är ju också fyrkantiga. Varför är då sandwicharna som består av nyss nämnda bröd och ost inte även de fyrkantiga? Varför är de trekantiga? Det måste finnas en anledning. Förmodligen en i den engelska folksjälen rätt djupt rotad anledning dessutom. Jag tänker och tänker. Och plötsligt, likt en professor Balthazar, så slår det mig. Det är ju så självklart när man tänker efter. Jag måste verkligen börja tänka efter lite oftare.
Det är ju såklart ett krigsvapen engelsmännen använder sig av för att ta över världen. Så uppenbart och tydligt när man tänker på det, eller hur?

Engelsmännen vet ju bättre än någon annan att det inte finns någon logisk anledning till att sandwicharna ska vara trekantiga. Det är ju helt koko ärligt talat. ”Bonkers” som de skulle säga här. Sålunda skulle det ju sätta griller i huvudet på övriga världen om en dag plötsligt alla engelska sandwichar skulle vara trekantiga. Och om man sätter griller i huvudet på folk så blir de per automatik lite mindre uppmärksamma eftersom de ju funderar på just de där grillerna.
Alltså… gör sandwicharna trekantiga, sätt griller i huvudet på folk, observera när de tappar koncentrationen på vardagen och istället funderar på varför sandwicharna är trekantiga, och slå sedan till. Ta över världen, land efter land. Precis just så. Detta är ju anledningen till den engelska sandwichens deformation. Det är ett krigsvapen. Hur har jag kunnat missa detta genom alla år?

Jag ger mig fan på att den trekantiga sandwichen introducerades av Vilhelm Erövraren redan på 1000-talet, långt innan kemiska vapen, bomber och handgranater fanns. Anledningen till vinsten i Hastings 1066 var knappast att Vilhelms armé var större och starkare än Harald Hårdrådes, det var naturligtvis för att Harald Hårdråde och hans mannar helt tappade fattningen när de sprang på en trekantig sandwich där på en grön kulle vid den engelska sydkusten.
– Men… mackan är ju trekantig? Ska det verkligen vara på det sättet?
Harald och hans mannar kliar sig förbryllat i huvudet. Swisch… pil far in i Haralds skalle och Harald dör. Vilhelm vinner. Blir kung. ”Tack trekantiga sandwichen” tänker Vilhelm.
Ja, detta är i alla fall min teori när det gäller härkomsten av den trekantiga sandwichen. Och nu har jag bestämt att den får bli en sanning. Så det så.
Nu ska jag ringa nationalencyklopedin och meddela detta så de kan ta med det i nästa utgåva. Det är tur för mänskligheten att jag är så smart.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Englands största mysterium är löst

  1. Nu är du ute och cyklar! Varning! Åk hem, innan det slår slint alldeles! 😛

  2. Ha ha jag var ju bara tvungen att kolla in denna pappa blogg.Jag har hittat alldeles för lite såna. Som din blogg heter, är ju så jäkla roligt för hur många mammabloggar heter inte så haha.

  3. v-slip

    för att det är lättare att äta dem,simple as that.

Kommentera

