Och så var det det här med håriga öron

Att medelålders män utvecklar hårväxt i öronen är ju allmänt känt. Så jag har de senaste åren hållit en närmast pedantisk koll på hur det ser ut i mina öron på väg in mot trumhinnorna. Hårlöst och fint har det alltid varit i öronregionen. Fram tills nu.
Igår visade det sig att jag missat en liten detalj i min pedantiska öronkoll. Nämligen att hålla samma pedantiska koll på utsidan av öronen. Denna anatomiska del av mig har jag helt negligerat. Men det borde jag inte ha gjort, för det visar sig att jag närmast är att beskriva som en hippie utanpå öronen. Ärligt talat, mina öron ser ut som Dan Hylanders frisyr på 80-talet med mitt ansikte agerande mittbena. Med lite hårvax och spray skulle mina öron lätt kunna anta skepnaden av Dr Spocks öronformation. Inte nödvändigtvis en vacker syn.
Hur fan hamnade alla hårstrån utanpå mina öron? De ska ju vara inne i öronen i min ålder. Och varför la de sig enbart som en vildvuxen tujahäck längs öronens kanter? Varför var de inte lite crazy och växte över hela öronen och sedan in i desamma? Jag fattar ingenting. Och detta bekymrar mig nu. Rätt ordentligt. Och vad värre är, nu kan jag inte släppa detta.
Och en oroväckande tanke slår mig plötsligt. Har mina vänner och kollegor sett detta sedan lång tid tillbaka men inte sagt något för att det helt enkelt verkar alltför osannolikt att någon kan ha håriga öron?
Är det bara jag som drabbats av detta? Eller händer det alla medelålders män? Eller händer det rent utav alla medelålders människor? Och tänk om det blir samma sak med näsan. Tänk om det inte bara börjar växa hår inne i näsan när man blir medelålders. Tänk om det plötsligt en dag visar sig att man har en matta av gråa hårstrån utanpå näsan. Hur skulle det se ut? Jag vill inte veta. Och skulle vänner och kollegor då påtala missbildningen?
Gör jag inget åt min synnerligen abnormala öronhårväxt snart så är det bara en tidsfråga innan någon kommer att missta mig för en riesenschnauzer och sätta koppel om min hals och ta mig ut på promenad, med mig och kopplet i ena handen och en liten svart bajspåse i plast i den andra handen. Och jag är inte helt säker på att jag vill det.
Samtidigt är jag inte säker på att jag vill raka mig på öronkanterna. Är det verkligen helt normalt? Jag vill ju vara normal. Typ…  i alla fall.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Och så var det det här med håriga öron

  1. Dags att börja plocka öronen, precis som kvinnor över hela jorden plockar sina ögonbryn…och hakor…och….kinder…och….öron??
    När man närmar sej 50 händer det spännande saker – för att inte tala om EFTER 50! Det växer ut både hår och bulor och knölar lite här och där…för att inte tala om alla små och stora fläckar….HerreGud! Det är bara att gå och dränka sej! Eller plocka och skära… 😛

  2. VI

    Haha! Håll koll på näsan du – känner till en i din ålder (plus) som faktiskt har rätt bra med hår just PÅ näsan.

    Fast… riesenschnauzer är väl inte så fel – fina hundar! 😀

Kommentera

