Jag älskar att summera saker

Jag älskar att summera saker. Till exempel:
– Dagen: Vad gjorde jag idag? Vad har jag lärt mig idag? Vid vilken tidpunkt spillde jag ut första glaset med vatten över skrivbordets pappershögar?
– IKEA-besöket: Vad inhandlades från listan? Vad inhandlades utanför listan? Hur många femkronorskorvar fick jag i mig?
– Möten: Vad ledde mötet till? Vilka actionpunkter betade vi av? Hur länge tog det innan jag började rita konstiga mönster i kollegieblocket?
– Middagar: Vilka samtalsämnen dök upp? Vid vilken tidpunkt kom Stregan fram? Hur många skratt blev det? Hur många ”Va? Är det sant?” blev det?
– Toalettbesök: Hur många… äh, skitsamma.
– Semestern: Hur många tröjor med ortens tryck på köpte vi? Hur många gånger beställde jag den lokala fisken och ångrade mig redan innan rätten serverats? Hur många gånger halkade jag på swimmingpoolkanten? 
– Gröna Lund-besöket: Hur många sockervadd käkade Felix och Ville? Hur mycket av sockervadden hamnade utanför deras munnar? Hur mycket av deras sockervadd hamnade på mig?

Det är kul att summera saker. Och nu ska jag summera min månad i London. Jag delar in det i ”Saknar” och ”Saknar inte”.

SAKNAR
Pubarna, pulsen, kollegorna, Camden Town, indiska maten, min kunglige kompis prins Alfred, äventyret, bokaffärerna, det sommarlika vädret, att bli kallad Sir av okända människor, fish & chips, Soho, de många och långa promenaderna samt att kunna köpa vin på bensinmacken.

SAKNAR INTE
Hundbajs på trottoarerna, TV-utbudet, trekantiga sandwichar, Shaggy och Shaggelina Bonkingson, tomater på gatan, trängseln på tunnelbanan, mer hundbajs på trottoarerna samt butikerna som säljer små glasprylar som det snöar inne i om man skakar på dem.

När jag kommer hem till ett nollgradigt Stockholm från en sjuttongradigt London säger Ville:
– Det känns som du har varit borta en hel månad pappa.
– Det har jag ju också, svarar jag.
– Va? Har du? Men då vann ju jag, för det var ju det jag sa.
Och så börjar han springa runt med armarna uppsträckta i luften skrikandes ”Jag vann. Jag är bäst. Ingen protest”. Och så förärar han sig själv med ett kex som första pris.
Och jag som inte ens visste att vi tävlade.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Jag älskar att summera saker

  1. Det är nog väldigt bra att summera saker sådär… Det har jag nog aldrig gjort! Det borde jag göra. Får börja nu, idag. Eller kanske i morgon…eller när jag känner för det…
    Tänk att du förlorade en tävling du inte visste att du var med i…Tur att priset bara var ett kex… 😛

  2. Fast han kanske tävlade med sin bror? 😆

    Välkommen hem till Sverige. Nu kan du börja summera hur mycket du saknat bloggen.

    Hemikram

    • Han gör allt för att få ett kex. Att hävda att kexet är första pris i en tävling som ingen annan känner till att den ens pågår är bara ännu ett sätt för honom att lura till sig ett kex. Och det funkar ju riktigt bra.

  3. Dumlund

    Strega är ett djävulens påfund!

  4. Fräckström

    Jag har gång på gång fösökt att föklara ditt hus en Stregafri zon, men funkar det? Nä!

Kommentera

