En utmärkt dag att vara pirat

Ville vaknar upp och bestämmer sig omgående för att det just idag är en utmärkt dag att vara pirat. Det märkliga är att jag vaknar upp med exakt samma känsla. Skulle jag inte ta och klä ut mig till pirat idag och dra till jobbet med krok och svärd i händerna och lapp för ögat?
Ville tar snabbt på sig samtliga piratattribut han äger och ser redan innan frukost rätt så skräckinjagande ut. Piratbandana på huvudet, ring i örat, lapp för ögat, svärd i högerhanden, krok i vänsterhanden, kikare i bältet samt pirattröja och matchande piratbyxor. Adam Ant hade varit avundsjuk.
Ville informerar mig med rätt så hotfull stämma att om jag inte passar mig och gör hans frukostmackor exakt som han vill ha dem så kan det hända att han tar sitt piratsvärd och sticker in i det där lilla runda hålet som jag har mitt på magen.
– Du menar i naveln, säger jag.
– Just det. I nageln.

Jag undrar vad han ska ha för piratnamn. Det vet han inte, så jag kommer med några som jag anser vara kreativa förslag. Kapten Snorkråka. Kapten Tåfis. Kapten Pruttson. Kapten Bajskorv. Men inget av namnförslagen godkänns. Jag föreslår till och med Kapten 118800 eftersom 118800 är hans favoritreklamlåt just nu, men han visar inget som helst intresse för mina föreslagna kaptensnamn.
– Men du måste ju heta något om du nu ska vara pirat hela dagen, insisterar jag rådigt.
Ville kliar sig med kroken på hakan. Efter ett tag skiner han upp i ett leende (väldig opiratigt beteende, men det säger jag inte ty jag är en finkänslig piratpappa).
– Jag heter Kapten Ninja-Ville, säger han stolt och börjar vifta med svärdet som jagade han en geting.
– Coolt namn, säger jag och duckar fort som fan för att inte bli halshuggen av hans vilt viftande svärdsegg.

Jag kan inte riktigt släppa mina fina namnförslag. Vill inte Ville ha dem kanske jag kan utnyttja dem själv. Kanske ska jag trots allt ta och klä ut mig till pirat innan jag drar till jobbet. Och kalla mig för Kapten Tåfis hela dagen. Men undrar vad kollegorna skulle säga då. Och ännu värre, tänk om de inte skulle säga någonting alls.
Och så har jag ju förstås ett par viktiga möten idag. Skulle kanske bli fel fokus på mötena om jag kliver in med lapp för ögat och krok i ena handen och svärd i andra handen och presenterar mig som Kapten Tåfis. Nej, jag vet vad jag gör. Jag är en hemlig pirat idag. Jag klär mig i mina vanliga kläder, men innerst inne så bär jag en pirats mundering. Och när jag presenterar mig som Hasse så menar jag egentligen Kapten Tåfis, men jag är så hemlig att jag inte säger något till övriga mötesdeltagare. Så får det bli.
Och om de inte passar sig så kan det hända att jag tar mitt hemliga, och tillika osynliga, piratsvärd och sticker in i det där lilla runda hålet som de har mitt på magen.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “En utmärkt dag att vara pirat

  1. Otroooligt gullig pirat på bilden! Nästan så man vill pussa honom på magen! Fast det får man väl inte…med en pirat….har jag för mej… *funderar*

  2. Jag har en hel piratflotta här hemma jag och vi gräver ner guldskatter (godis) och har sjöslag på helgerna vi… 😆

    Hemikram

Kommentera

