Brev till jultomten

Hej jultomten,

Jag vet att du är oerhört upptagen just nu med ditt säsongsbetonade jobb och allt. Och det du allra minst önskar dig är förstås ännu en önskelista på saker du ska skaffa fram och leverera till den 24 december. Men kasta inte detta brev. Jag vill nämligen inte ha något. Jag vill att du ska ta något. Som en inverterad önskelista skulle man kunna säga. Bra va?
Och det är inte en massa olika saker jag vill att du ska ta. Nejdå, bara en enda liten sak. Det kommer att vara enkelt och snabbt fixat. Och när du tagit det så kan du slänga bort det så vi blir av med det en gång för alla. Jag vill att du tar bort ondska. Det borde vara en lätt match för en så begåvad, hyvens och välbyggd kille som du.
De som inte har ondska i sig skulle bli superglada om du kunde fixa det. Och de som dessvärre har ondska i sig skulle nog också bli glada när de upptäcker hur kul det är att inte vara ond hela tiden, det är jag faktiskt alldeles övertygad om. Tänk hur lyckliga de onda skulle kunna bli om de kunde sluta förtrycka, förgöra och förstöra och istället kunde ägna dagarna åt att förgylla, förbättra och förstärka.
Jag vet vad du tänker. ”Det där är ju inte mitt jobb, det är ju Guds jobb”. Jo jultomten, jag har tänkt så också, men det råkar vara så att Gud och jag inte riktigt har funnit varandra. Men du och jag, vi har ju varit polare sedan 60-talet, så därför skriver jag till dig nu. Och ditt jobb är ju att uppfylla önskningar till den 24 december. Och min önskan är att du tar bort ondska. Jag litar på dig, kompis. Precis som du kan lita på mig att gröten står varm och god och väntar på dig utanför dörren.

God jul och tack på förhand!
Hasse

PS. Skulle du få en önskelista från en kille som heter Ville på vilken det står att han önskar sig 27 000 lasersvärd, 55 000 Indiana Jones WII-spel samt 104 000 fotbollar så kan du dra ned antalet till max en av varje.

PPS. Skulle det bli en radiostyrd helikopter över till jul… ja, du vet vilken skorsten som är min.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Brev till jultomten

  1. Du är för härlig och det är ju självklart att han måste lyssna till din kloka önskning, eller hur?

    Hemikram

  2. Jag vill också vara med på ditt brev! Skriv under med mitt namn också! Bort med ondska och hat! In med kärlek! Jag skriver ett brev till Gud också! Dom kan väl samarbeta?! Föregå med gott exempel liksom…? 🙂

  3. Dumlund

    Kan du inte passa på att önska bort Stregan också, så slipper vi att dricka upp den för att bli av med den.

  4. Vad är Stregan? Något man inte kan hälla ut? Och måste dricka upp? *funderar vidare*

  5. jag vill en cykel pbpic

  6. jag vill en cykel som heter pbpic

Kommentera

