Dags för den årliga födelsedagsoffensiven

Nu börjar min årliga födelsedagsoffensiv. Den går ut på att jag dagarna före min födelsedag börjar droppa lite mer eller mindre subtila hintar och ledtrådar till vänner och bekanta och familjen om att det visst är någon som fyller år snart. Det är inte helt olikt slutfasen i en valkampanj. Det gäller helt enkelt att påminna och övertyga så många människor som möjligt när det börjar närma sig bemärkelsedagen.
Det kan vara en liten kort bisats nonchalant inslängd efter huvudsatsen, typ ”Snart firas alla nobelpristagare (huvudsats), men det är ju inte de enda som bör firas i början av december (bisats och tillika ledtråd).”
Det kan vara en spontant inköpt födelsedagstårta smyckad med ”Grattis Hasse” som serveras några dagar innan den riktiga födelsedagen med orden ”Nämen hoppsan, nu var jag visst ute fyra dagar för tidigt. Alltså, fyra dagar för tidigt. Som i fyra dagar kvar till den riktiga födelsedagen.”
Det kan vara reklamblad från MediaMarkt och Clas Ohlson där en del noggrant utvalda varor prepareras med gula post-it lappar med texten ”Åh vad jag skulle vilja ha detta på min födelsedag” och som sedan placeras ut på olika strategiska ställen såsom muggen, köket, vardagsrummet och hallen.
Det kan vara enkla frågor, som ställs när samtliga familjemedlemmar är närvarande, av typen ”Hej Felix, när fyller du år?” vilket garanterat alltid följs av motfrågan ”När fyller du år pappa?”.

Ungefär tre dagar innan födelsedagen brukar jag skicka ut mail från min frus mailadress till de närmaste vännerna med ett innehåll som låter ungefär så här:
Tjena grabbar,
Som ni vet så fyller ju Hasse år på tisdag. Tänkte bara säga att det är helt okej att ni skickar era presenter till honom i posten om ni inte hinner förbi. Inga problem för mig att gå och hämta ut dem. Det ställer jag upp på. Är det någon som är värd födelsedagspresenter så är det ju Hasse. Han nämnde visst någonting om Ipad. Grön helst. Och så var det nån 46” LED platt-TV. Jag vet inte riktigt vad en LED-TV är, men det har säkert ni koll på. En räcker. Max två. Absolut inte fler än tre. Presentkort och värdecheckar till Clas Ohlson går ju såklart alltid hem hos honom, men naturligtvis inte som ersättning för Ipad och LED-TV utan som ett trevligt komplement. Hinner ni inte fixa något av ovanstående vet jag att han kan tänka sig att acceptera cash också. Han är inte den som är den.
Vi hörs.
Mamman

Alla dessa åtgärder har nu vidtagits. Nu är det bara att vänta in den stora dagen. Jag undrar vad jag får i år.

 

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Dags för den årliga födelsedagsoffensiven

  1. Hahaha tack för tipset! Det ska jag testa när det är min tur;)

  2. Min önskan brukar vara snälla barn *hehe*

    ”Åh vad du är tråkig mamma”

    Hemikram och grattis i förskott.

  3. Ha ha ha! Sorgligt nog brukar jag göra ungefär på samma sätt….men ingen har firat mej ändå! What´s the problem då, liksom? 😦
    ALLA borde ha som Mänslig Rättighet att bli Superfirad på sin födelsedag – no matter what! Och dom som glömmer sin familjemedlems födelsedag borde få sitta 24 timmar i häkte! Så det så!
    GRATTIS…eller…Du säger väl till på den stora dagen, också??

Kommentera

