Felix och Ville förbereder min födelsedag

Jag har vid dagens middag lagt in den sista stöten när det gäller att ge Felix och Ville ledtrådar om att det är imorgon som jag fyller år.
Efter maten lurar de in mig i sovrummet och stänger dörren. Jag hör hur det rasslas och prasslas utanför. Eter en kvart släpper de ut mig. Ville kommer fram till mig.
– Gillar du ketchup pappa, frågar han.
– Ja-a, svarar jag lite tvekande.
Vilken konstig fråga liksom.
– Bra, säger Ville leende och vänder sig mot Felix och ger tummen upp.
– Gillar du paraplyer, fortsätter han.
– Ja-a.
Återigen ett leende och en tumme upp mot Felix.
– Gillar du din bruna jacka som du har till jobbet varje dag, frågar Felix.
– Absolut.
– Bra.
Leende, tumme upp.
– Gillar du dina bilnycklar?
– Verkligen.
– Bra.
Ännu ett leende, ännu en tumme upp.
– Gillar du jordgubbsyoghurt?
– Ja, det gör jag.
– Allright, säger Felix lyckligt.
– Gillar du isglass, frågar Ville.
Jag tänker efter. Noga.
– Nej, säger jag allvarligt. Det gillar jag verkligen inte.
Ville tittar bekymrat på mig och jag läser på hans läppar hur han tyst säger ”Typiskt” till sig själv.
– Vänta ett tag, säger han sedan och springer iväg till vardagsrummet. 
Han är tillbaka ett par minuter senare, strax efter att jag hört frysens dörr slå igen. 
– Gillar du teckningar av rymdskepp och lasersvärd då, undrar han.
– Ja, det gillar jag.
– Yes, säger Felix och Ville i kör och gör high-five på varandra.
Sedan lämnar de mig uppenbart nöjda med såväl sina frågor som mina svar. Jag sätter mig ned och tänker ”Undrar vad jag ska få för födelsedagspresenter av Felix och Ville imorgon”.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Felix och Ville förbereder min födelsedag

  1. Ha ha ha! Dom är miljövänliga, dina söner: Återanvänder. *tummen upp*

  2. Anonym

    Grattis!
    glöm inte att ändra i bloggens underrubrik.. (om det går)

    Dumlund ( som är så korkad att han glömt bort sitt lösenord)

  3. starkskör

    hahaha 😀

    du måste rapportera vad du fick!!! 😉

Kommentera

