Var kommer alla modeord ifrån?

Jag bodde i London mellan 1988 och 1991. När jag kom hem till Sverige efter tre år i den engelska huvudstaden och satt på mitt första möte på jobbet hörde jag plötsligt någon som sa ”kanon”. Jag antog att jag måste ha hört fel, för varför skulle någon helt oannonserat börja prata om vapen. Men efter ett tag hörde jag ett nytt ”kanon” yttras, denna gång från en annan person, och sedan ännu ett ”kanon” följt av ytterligare en handfull ”kanon”. Jättemärkligt, speciellt med tanke på att jag inte jobbade i vapenindustrin eller inom det militära.
Jag kände att det skulle vara pinsamt att fråga om orsaken till alla oförklarliga ”kanon” eftersom ingen annan verkade reagera på det märkliga ordvalet, så jag lämnade mötet en timme senare synnerligen konfunderad över vad vi kommit fram till, eller vad vi överhuvudtaget diskuterat.

Var kommer alla modeord ifrån? Vem var det som någon gång mellan 1988 och 1991 kom på att ”kanon” vore ett bra ord att använda titt som tätt i såväl positiva som negativa ordalag? Och hur lyckades denna person etablera ordet ifråga med sådan enorm framgång?
När jag lyssnar på Felix och Ville så hör jag nya modeord, framförallt ”Fett”, ”Meh”, ”Grymt” och prefixet ”As”. Alla dessa ord gör mig extremt förbryllad över vilka grammatiska regler det är som gäller vid skapande av nya modeord.
”Kanon” är ett vapen, ”As” är ett dött djur och ”Fett” är en lipid som dyker upp i olika grader av fasthet. Samtliga är substantiv. ”Grymt” betyder ”bestialiskt” men används oförklarligt nog i positiva sammannhang. ”Grymt” är ett adjektiv. Vilken grammatisk grupp som ”Meh” tillhör är det nog ingen som vet.
Finns det kanske inga grammatiska regler att förhålla sig till när man vill berika det svenska språket med nya betydelser av gamla ord eller helt enkelt hitta på nya ord.
Just ordet ”Meh” förefaller kunna betyda lite vad som helst.

Exempel 1:
Jag: Nu måste du städa rummet.
Felix: Meh?! (vilket i detta sammanhang betyder ”Skärp dig farsan, jag är upptagen med att kolla på Svampbob Fyrkant på TV”).

Exempel 2:
Jag: Idag ska vi äta fiskpinnar och potatismos.
Ville: Meh?! (vilket i detta sammanhang betyder ”Sa du fispinnar, jag vill inte ha pinnar som smakar fis. Jag vill ha pannkakor med tre olika sorters sylt”).

Det som irriterar mig mest med modeord är att de smittar, och jag lyckas alltid drabbas av smittan. Jag går numera runt och slänger in ”As” framför vart och vartannat adjektiv och säger ”Meh” och ”Fett” till för mig helt okända människor. Det är inte roligt, varken för dem eller mig. Jag ber här och nu om ursäkt till alla lapplisor, butiksbiträden, Hare Krishna-anhängare och servitörer jag mött det senaste året.

Jag bestämde mig härom dagen för att genomföra ett litet socialpsykologiskt experiment. Jag ska helt enkelt försöka plantera och etablera ett nytt modeord. Mina två initiala försökskaniner får bli Felix och Ville.
Då det ju inte verkar finnas några förhållningsregler på det grammatiska planet att hålla sig till så är det ju bara att välja vilket ord som helst.  Jag beslutar mig efter noga övervägande att ta det för årstiden så passande ordet ”Dubbdäck” som mitt nya modeord. Funkar ”As”, ”Kanon”, ”Fett”, ”Grymt” och ”Meh” har jag väldigt svårt att se varför inte ”Dubbdäck” omgående skulle fastna i folks vokabulär och få en alternativ förklaring i Svenska Akademins Ordlista inom en snar framtid.
Jag går fram till Felix och Ville och säger:
– Jag har hört att den nya Nalle Puh-filmen på bio ska vara dubbdäck.
De tittar på mig med förvånade blickar, och ärligt talat, varför skulle de inte göra det efter en sådan mening. De säger sedan i kör:
– Meh? (vilket jag i detta fall tror betyder ”Vad fan snackar du om farsan?”).
– Den nya Nalle Puh-filmen ska vara värsta dubbdäcket, förtydligar jag.
Samma förvånade blickar betraktar mig.
– Meh? (vilket jag i detta fall tror betyder ”Slog du dig hårt i huvudet, pappa?” alternativt ”Pucko”).
Jag prövar en ny teknik.
– Nya Nalle Puh-filmen ska vara rolig har jag hört. Ska vi se den på bio?
Inga förvånade blickar denna gång.
– Fett, säger Felix glatt.
– Asgrymt, säger Ville och ler.
– Dubbdäck, säger jag lyckligt och försöker göra high-five med dem.
De förvånade blickarna är tillbaka.
– Meh, säger Felix och Ville och himlar med ögonen och går iväg.

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Var kommer alla modeord ifrån?

  1. En del modeord har jag riktigt svårt för, men andra ”as-gillar” jag! Och alla UNGA ord är fett roliga att slänga in då och då – speciellt när man skojar eller pratar med ungdomar! Då suckar dom och tycker att man är ”as-nördig”! Jag rekommenderar dej att pröva att ANNAT ”nytt modeord” – ett kort! Dubbdäck är för långt! På´n igen! Fast jag tror du är för gammal för att komma på ett nytt modeord. Jag tror man ska vara ung, och dessutom ska det helst komma från engelskan….Försök igen! 🙂

  2. Kort och från engelskan säger du? Vad sägs om Pint (som i ”A pint of lager”)? Kan det bli mer engelskt? Eller mycket kortare?
    ”Jag har hört att den nya Nalle Puh-filmen ska vara pint”.
    Ja fan, det kan funka. Tack för tipset.
    – Dubbdäck, you’re history.

  3. Åh, du får mig att minnas min ungdoms ”muppigt”. Testa det!

  4. Jag

    Ja, dessa modeord. Det som jag har riktigt svårt för/med är att nånting suger. För associationerna.

  5. ja du det är mycket som suger…ett ord som används flitigt av både gammal och ung tycker jag..och det är mycket som är fett nuförtiden!

  6. Ha ha ha! Det suger fett!
    Bra Pappanhasse! Pint blir asbra!! Fett bra helt enkelt! Du äger!

    • Suger fett = fettsugning.
      Fettsugning = liposkulptur.
      Det är kanske det som är nästa modeord. Liposkulptur. Två flugor i en smäll liksom.
      ”Jag har hört att den nya Nalle Puh-filmen ska vara värsta liposkulpturen”.

  7. Ett pint och dubbdäckigt inlägg!!!
    ”Gillar”

  8. Mycket intressant filosofering! Kommer ta upp mina tankar ett par dagar. =)

Kommentera

