Ville gör sig fin

Upptäcker Ville stående på en pall framför badrumsspegeln. I handen har han en blöt hårborste. Han står och vattenkammar sig. Så oväntat. Ville, 5 år, vattenkammar sig. Jag undrar varför.
– Jag måste ju vara snygg för det är ju Lucia imorgon, förklarar Ville.
Han håller borsten under det rinnande kranvattnet och för sedan upp den droppande borsten till håret och kammar luggen sned. Han iakttar sig noga och länge i spegeln.
– Visst är jag snygg, säger han till mig.
Han säger det inte på ett skrytigt eller självgott sätt, utan helt enkelt bara konstaterande.
– Verkligen, bekräftar jag.
Han fortsätter med sin hårbehandling ett bra tag. Borsten håller han under vattenkranen en lång stund samtidigt som han studerar sin frisyr i spegeln. Han är så inne i sin egen lilla vattenkamsvärld att han tydligen glömmer bort vad han håller på med, för efter att ha blött borsten klart så stoppar han nämligen in den i munnen istället för att föra upp den till håret.
– Hoppsan, säger han förvånat och spottar i handfatet. Jag glömde visst bort att det var en hårborste. Jag trodde att det var en tandborste. Knasiga Ville.
Och så fortsätter han att vattenkamma sig. Det börjar rinna vatten från hans snedkammade lugg längs tinningarna. Vattnet droppar ned på hans hals och tröja. Han torkar sig i ansiktet med ena tröjärmen och säger:
– Pappa, vet du vad det sämsta med vatten är?
– Nej.
– Att det är så himla blött.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Ville gör sig fin

  1. Tack för leendet 😉

    Hemikram

  2. Leeer!
    Man önskar att alla barn fick fortsätta tycka om sej själva så underbart mycket som Ville gör just nu! Hoppas han fortsätter tycka att han är snygg!

Kommentera

