Det råder anarki i mitt skägg

Det råder anarki i mitt skägg.
Alltså, jag har ju inget skägg, men hårstråna som tittar fram med jämna mellanrum där i haktrakten har plötsligt fått spader. Eller en liten rättelse förresten, det är faktiskt bara ett hårstrå som fått spader. Men just det strået har blivit desto mer tokigt.
Utan någon som helst förvarning har nämligen detta lilla ynka hårstrå börjat växa uppåt istället för nedåt. Vad fan då för? Vad är tanken med det? Är det en tyst protest på något vis? Försöker strået ifråga säga mig något?
I hela mitt skäggaktiva liv har jag rakat mig på samma sätt, ett sätt som på ett utmärkt vis har kapat alla skäggstrån. Hela denna process har varit möjlig tack vare att skäggstråna alltid väluppfostrat har växt åt samma håll. Inga problem liksom. ”Grabbar, vi växer nedåt allihopa så inte hakägaren blir sur och grinig när han ska raka oss”. Så har det låtit skäggstråna emellan, det vet jag.

Sedan en tid tillbaka rakar jag bort alla skäggstrån på hakan utom just detta lilla uppstudsiga strå, för det kapas nämligen inte när jag på gammalt invant manér med förfinade handrörelser drar hyveln över hakpartiet. Det liksom bara viks för att efter rakningen åter resa på sig som en stolt krigare i ett i övrigt övergivet slagfält.
Och naturligtvis kommer jag inte på morgnarna ihåg att vinkla rakhyveln på annat vis för att kapa detta lilla vilsna skäggstrå. Så varje morgon åker jag numera till jobbet med detta skäggstrå som en lycklig fripassagerare på den i övrigt släta hakan. Och det är först på jobbet jag kommer ihåg fanskapet till strå, men då är det ju för sent att raka sig.
Sedan sitter jag resten av dagen och pillar på strået ifråga. Det går ju inte att låta bli. För man nageln över strået låter det Bling, fast jättetyst. Alltså, riktigt supertyst, så det stör ingen. Det är ju omöjligt att få någonting vettigt gjort med det där förbannade strået på hakan som pockar på ens uppmärksamhet hela tiden.

Det hade varit så oerhört mycket enklare om ett helt gäng skäggstrån hade snackat ihop sig och tillsammans bytt växtriktning samtidigt, då hade det ju inte gått att glömma bort att vinkla hyveln åt ett nytt väderstreck för att kapa stråna.
Varför måste just detta strå helt plötsligt börja gå mot strömmen? Inget av de andra stråna har ju visat tecken på detta asociala beteende. Varför kan strået inte bara rätta in sig i ledet och växa i den riktning det alltid har gjort? Och grått börjar det bli också.
Jävla skäggstrå!

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Det råder anarki i mitt skägg

  1. Du skriver så himla härligt så att jag vill äta upp hela texten: ”GLUFFS!” bah!
    Men rent faktamässigt kan jag tala om att detta hårstrå är ett Ålderstecken! Jepp. I´m sorry, men så är det. Kvinnor får också dessa uppåt/utåtgående enstöringar till hårstrån! Många utav oss drar helt sonika ut dom, med pincett (!) för precis som du beskriver sitter man annars ofta och pillar på detta lilla uppstudsiga strå hela dagen: ”Piong! Piong!”…. Jag gissar att det iallafall är lite snyggare med ETT strå, åt fel håll, på en man, än på en kvinna….Även om det kanske är lika irriterande….
    Svaret är alltså: Du börjar bli gammal! Du fyllde ju precis år! Hårstrået noterade det och tryckte ut sej. Uppåt!
    Sorgligt men sant. 😛

  2. Okeyrå…låter väl bli då…*tjurar*

Kommentera

