Lite optiska fakta

7.30 på morgonen. Står i badrummet och stoppar in linserna i ögonen. Ville står bredvid och tittar på. Han studerar mig noga.
– Jag vet vad det där är, säger han och tittar på linserna.
– Vet du?
– Ja, det är linser.
– Det stämmer bra det Ville.
– Linser är som glasögon fast för ögonen och inte för näsan.
Jag stannar upp i mina optiska aktiviteter och tänker på vad han sagt. Ja… ja, det har han ju faktiskt rätt i. Typ i alla fall.
Ville flyttar blicken från linserna till linsbehållaren.
– Där bor linserna.
– Ja, det gör de. Vad du kan.
– Och jag vet varför de bor i vatten, säger han och pekar på vätskan i linsbehållaren.
– Vet du? Berätta genast.
– Det är för att de ska växa upp och bli stora linser.
Ja, så är det naturligtvis. Jag kan ju just ingenting om optik så jag får helt enkelt lita på Ville i detta fall. Det låter logiskt.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Lite optiska fakta

  1. *skrattar* har två små som studerar mina förehavanden med linser också… mycket ingående… *ler*

    Hemikram

  2. Anonym

    ….eller ”Växa upp och bli riktiga glasögon”…Ha ha ha!
    God jul linslus!
    (oinloggad erviluca)

Kommentera

