Summering av julhelgen

23 december
Felix och Ville har svårt att somna. Ville sätter ord på anledningen till hans sömnproblem.
– Jag är inte sömnig. Jag är vaknig.
Aha, jag som trodde att det kunde ha att göra med att det är julafton imorgon.

24 december
Flera plusgrader och ingen snö. Gräsmattorna är lika gröna som på sommaren.
– Det var inte så mycket julstämning ute, säger jag när vi kommer hem efter det traditionella julspelet i kyrkan.
– Nej, säger Ville. Jag såg bara en enda julstämning.
– Vad menar du med det, frågar jag.
– Att jag bara såg en endaste julstämning där ute såklart.
– Hur ser en julstämning ut då?
– Vet du inte det fast du är så gammal?
Jag trodde innan samtalet med Ville att jag visste vad julstämning innebär, men nu är jag inte längre så säker.

Felix undrar när vi ska dela ut julklapparna.
– Klockan fyra.
– Klockan fyra?
– Japp.
Han springer iväg till sitt rum och kommer strax tillbaka och visar upp sitt armbandsur. Det visar på fyra.
– Klockan är fyra. Kolla, säger han.
Jag tittar på honom, och sedan på alla klockor på väggarna.
– Jag tror att alla andra klockor i huset går fel, säger jag. De visar ju alla på halvtio. Men den är ju fyra. Det ser jag ju tydligt på ditt armbandsur.
Felix tittar omväxlande på mig och väggklockorna.
– Åh typiskt, suckar han och gör en uppgiven axelryckning.
Nix min son, jag gick inte på det i år heller.

Ville undrar när vi ska dela ut julklapparna.
Nu ska jag inte begå misstaget att säga ett klockslag så Ville ska kunna hämta en klocka och vrida fram.
– Julklapparna delar vi ut när vi har sett klart på Kalle Ankas jul, svarar jag nöjt.
– Bra, säger Ville. För det spelade vi ju in förra året så då kan vi se på det nu på en gång så får vi julklappar sedan. Smart va?
Ja, faktiskt ganska smart erkänner jag för tyst mig själv.

25 december
Ville: Pappa, jag kan väl få alla dina pengar?
Jag: Nej.
Ville: Åh gud vad du är oschysst.

26 december
På flygplanet till Helsingfors delar Ville ljudligt med sig av sin egen tolkning av ”Hej Tomtegubbar”. Den går så här:
Hej tomtenissen är du vaken
nu pruttar tomten ur baken
en liten prutt, en liten fis
nu får du ta dig en polkagris
Hej tomtenissen är du vaken
nu pruttar tomten ur baken
Stolsgrannen är finsk och har sålunda inte förstått texten. Annars skulle hon nog inte säga:
– Lovely song. Talented child.

27 december
På promenad i Helsingfors säger Felix plötsligt:
– Är alla människor i Finland finska?
– Ja.
– Fett coolt.
Jag väntar mig en vidare utveckling av vad exakt det fett coola i detta är, men det kommer inget mer från Felix. Det är helt enkelt bara fett coolt att folk i Finland är finska. Punkt slut. Färdigdiskuterat. Move on.

29 december
När man passerar någon på gatan så har man ungefär två sekunder på sig att uppfatta vad de passerande säger. Hemma på svensk mark efter ett kortbesök i Helsingfors uppfattar jag följande när jag passerar en mamma med två barn.
– Mamma, jag vet att det är du som köper julklapparna.
Jag skulle så gärna ha velat höra mammans replik, men då hade de redan passerat mig.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Summering av julhelgen

  1. God fortsättning till er alla och ett gott nytt år!

    Hemikram

  2. Äntligen! Nu har jag längtat efter MER i flera dagar, och nu kom det! Tack! 🙂
    Högsta skrattet fick: ”Är alla människor i Finland finska?” ”Ja”. ”Fett coolt!”

    Jag känner igen mina killar när dom var små, i dina killar…och det är sååå härligt!
    Jag minns tex när någon av mina söner sa: ”Bor det bara UTLÄNNINGAR här?” när vi var på Cypern. ”Ja, typ”, sa jag, för jag förstod ju ”grejen” liksom…och svaret var då ungefär som Felixs: ”Fett coolt!”.

    • När jag var liten trodde jag att så fort man satte foten i ett annat land så pratade man det språket. Jag blev mycket förvånad när jag som sjuåring klev av planet på Kanarieöarna och fortfarande pratade svenska.

Kommentera

