Villes väntan är äntligen över

Nu har Dagen kommit. Jag visste ju att den förr eller senare skulle komma. Det är ju oundvikligt. Den kommer till varenda människa. Vare sig man vill eller inte. Inget man kan göra något åt. Det bara är så. Fact of life.
Och i förrgår kom den till Ville. Dagen med stort D. Dagen han väntat på ända sedan samma Dag kom till Felix för ungefär tre år sedan. Äntligen är Dagen framme hos Ville. Som han har längtat. Jag talar naturligtvis om Dagen man lär sig fejkrapa. Men det hade ni väl redan räknat ut.

Plötsligt, mitt under ihopsättandet av ett Lego Star Wars-skepp, så kommer Ville på hur man fejkrapar. Hur man liksom sväljer luft för att sedan få luften att vända och då snabbt blåsa ut den med ett lustigt brummande läte som följd. Det är så man skapar en rap. Det är så man skriver historia.
Efter denna nyvunna kunskap blir det ju såklart helt ointressant att fortsätta med Legobyggandet. Vem vill väl leka med Lego när man kan bjuda omgivningen på högljudda fejkrapar?
Men säg den glädje som varar. Plötsligt händer det som bara inte får hända. Efter en halvtimmes konstant fejkrapande börjar raparna helt oannonserat att ta slut. Maken till fräckhet. Just när man lärt sig att fejkrapa så tar de små brummande gutturala jävlarna slut. Vad är det för rättvisa? Ville ser lika förvånad som arg ut.
Hans omtänksamma och livserfarna storebror visar sig dock veta hur man råder bot på detta. Man dricker helt enkelt läsk eller mineralvatten meddelar han. Vips så är fejkraparna tillbaka. Fast då är de ju förstås inte fejkrapar, utan alldeles riktiga rapar. Och riktiga rapar är ju inte alls lika kul som fejkrapar. Riktiga rapar kan man ju inte styra. De kommer ju liksom när de kommer. Men med fejkrapar kan man alldeles själv bestämma plats och tajming och huruvida de ska vara singlar eller multipla. Och det är så det ska vara. Det tycker Ville.

Så kul tycker Ville det är att fejkrapa att han omgående skapar sig ett alter ego – Rapman.
Rapman är en superhjälte vars lite speciella talang är att kunna fejkrapa rapgas rakt i ansiktet på alla skurkar han springer på. Han informerar Felix och mig att det är tur för oss att han inte betraktar oss som skurkar, för då hade vi fått rapgas i ansiktet dagarna i ända. Bara så vi vet det.
Efter en halvtimmes frånvaro är fejkraparna tillbaka hos Ville. Längre tid än så behövde de tydligen inte för att hitta hem igen. Detta firar Ville med att genast ge sig ut på skurkjakt. Här ska fejkrapas rapgas så det står härliga till. Legobygget får allt vänta.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Villes väntan är äntligen över

  1. Fräckström

    Jag och flickorna brukade ha rapdagar hemma när de var mindre. Då var det tillåtet att rapa vid bordet hur mycket man ville. Av nån konstig anledning var oftast de dagarna deras Mamma inte var hemma det var rapdagar.

    • Hos oss tar vi ingen hänsyn till vilka som är hemma. Kan man fejkrapa förtjänar man att rapa i tid och otid. Det är tur att inte jag kan fejkrapa. det skulle kunna få förödande konsekvenser i möten och andra publika sammankomster.

  2. Alltså: När du inte skrivit på flera dagar får jag abstinens…Jag går runt i cirklar hemma (eller borta), klickar in på ”pappanhasse”…ser att du inte skrivit något…andas djupt för att klara av ångesten över detta faktum…och klickar ur mej och försöker intala mej att ”erviluca: du klarar dej en dag till utan pappanhasses blogginlägg”. Men inom mej skriiiiiker det: ”Jag vill haaaaaa!!!” så TUR att du skrev nu igen! För dej! Och mej!

    • Först trodde jag du menade rap (prata i takt fort) och fick inte ihop sammanhanget riktigt…”svälja luft för att ”räpa”?” liksom…men sen fattade jag!
      DEN dagen har inte kommit till mej, eller någon av mina söner. Jag inser att vi är lite ”efterblivna” sen jag läst ditt inlägg här. HerreGud, hur har vi klarat oss!?! Det är klart att man måste kunna ”fejkrapa”! *suckar djupt*
      HUR ska jag nu få rätsida på livet?
      😛

      • Lugn, bara lugn. Jag spelar in en informativ video med Ville där vi går igenom fejkrapandets alla olika faser – och så lägger vi ut den på Youtube. Meddelar länk senare.

  3. Du glömde skriva ett ödmjukt ”TACK” på min första kommentar här… 😛

Kommentera

