Hur man håller sig vaken sent på kvällen

Villes mål på nyårsafton var att hålla sig vaken fram till tolvslaget så han skulle få se allt fyrverkeri. Vi hade många diskussioner hur det skulle gå till. Skulle han sova middag ett tag? Skulle han överdosera på läsk? Skulle han inte sätta sig på hela kvällen utan bara promenera fram och tillbaka? Skulle vi kittla honom utan avbrott?
Det fanns många alternativ att välja på, men han kom till slut själv på hur han skulle lyckas hålla sig vaken till tolv på nyårsafton. Han skulle helt enkelt träna på att vara vaken till midnatt dagen innan. ”Smart va?” som han sjäv uttryckte det. Skulle han lyckas med det så skulle han ju veta att han klarar av att vara vaken till tolvslaget. Problemet löst.
Och det visade sig dagen innan nyårsafton att han faktiskt kunde vara vaken ända till tolv på natten. Fem över tolv gick han nöjt och la sig. Han var en stor kille nu. Stora killar kan vara vakna till tolv på natten. Så det så.
Dagen efter, på självaste nyårsafton, var han dock så slut efter att ha hållit sig vaken till midnatt dagen innan, att han somnade vid halvnio och sov igenom vartenda fyrverkeri.

Nu hoppar vi fram i tiden till idag.
Han meddelade imorse att han har bestämt sig för att vara uppe sent imorgon. ”Det är ju fredag”. Men vis av erfarenheten från nyårsafton har han lovat sig själv att lägga sig tidigt ikväll.
–  För nu behöver jag ju inte träna något mer på att vara vaken sent. Nu vet jag ju att jag orkar vara vaken till mitt i natten. För jag är en stor kille nu.
Ska bli spännande att se hur dags han lägger sig ikväll.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Hur man håller sig vaken sent på kvällen

  1. Ha ha ha ha! Jag minns när mina söner tränade…uj uj uj! Men NU kan dom! ; ) Uj uj uj….

  2. 19.43. Ville är fortfarande vaken.
    19.44. Spänningen stiger. När ska han somna?
    19.45. Ska han somna?

  3. Är han fortfarande vaken?
    Det är ju bättre att inte träna dan innan ..då ska man lägga sig tidigt för att orka med dan som kommer…men det visste ju du pappa Hasse.

    Minns första gången min yngsta dotter orka va uppe till tolv…hon var kanske 3 år..ja ja vet men hon var överaktiv och sov som en kratta, nästan aldrig med andra ord, hon kolla på alla raketer och när det sluta
    smälla så sa hon – mamma jag vill se mer paketer! Hihihi

    God fortsättning på er!!

Kommentera

