Villes dag

Dagen efter Felix dag är det Villes dag. Idag är det han som bestämmer. Han gillar att bestämma. Han inleder morgonen med att omgående ta kommando över allt och alla, inklusive sin egen lekamen.
– Snopp, nu går vi och kissar, beordrar han sig själv och går till toa och kissar såväl i som på och utanför toalettstolen. Att spola är inte att tänka på. Eller snarare endast att tänka på.
Tillbaka från urinäventyret på muggen går han fram till Felix och lägger handen på hans axel.
– Idag är du min betjänt, instruerar han.
– Meh, svarar Felix.
Fan vet om inte jag hade replikerat på exakt samma sätt. ”Meh” känns som det enda rätta svarsalternativet när någon just meddelat att man ska vara betjänt resten av dagen.
Men det är Villes dag, det är han som bestämmer, så det är inte så mycket Felix kan göra annat än att lyda order. Felix och Ville går iväg. Jag hör hur Ville säger åt Felix att gå och hämta en filt åt honom eftersom han fryser där han sitter i soffan.
– Och sedan kan du sätta på Nickelodeon, betjänten.
Jag hör inte att Felix morrar irriterat, jag bara vet att han gör det.
Till slut tröttnar Ville på att ha en betjänt så han entledigar Felix från sin nya yrkesroll. Felix får helt enkelt sparken. Jag har aldrig sett någon vara så glad över att ha fått sparken. Men Ville har inga planer på att låta Felix förbli sysslolös. Detta vet jag inte i just denna stund när Felix får sparken, men en halvtimme senare förstår jag det när Felix kommer inrusande till mig och uppgivet säger:
– Pappa, jag orkar inte göra fler armhävningar. Jag har gjort armhävningar i en halvtimme nu.
Ville kommer inspringande strax efter Felix.
– Felix, tio armhävningar till. Det är jag som bestämmer. Försök inte smita.

När det gäller aktivitet på dagen står Ville i valet och kvalet mellan sina två absoluta favoritaktiviteter – att åka till vårt lokala lekland eller att åka till vårt lokala Coop Forum. Det finns inget han älskar så mycket som att besöka dessa två etablissemang. Jag håller tummarna för Coop Forum eftersom vi ändå måste storhandla. Valet faller dock till slut på leklandet. Felix pustar ut. Han hatar nämligen att åka till Coop Forum.
Väl framme på leklandet sticker Felix och Ville direkt till den lilla inhägnade fotbollsplanen. De tvingar med mig. Vi går in och börjar sparka fotbollen mellan oss. Då kommer en kille i Felix ålder in på planen. Han får såklart vara med. Det visar sig ganska snabbt att killen skjuter väldigt hårt. Och han gör det ofta och gärna.
Plötsligt träffas jag av ett stenhårt skott, sedan Felix och så Ville. Killen bara skrattar. Vilken elak typ. Och ful är han också. Det kan han gott ha. Jag funderar allvarligt på att ge honom en glidtacklig som i Champions League-sammanhang skulle ge rött kort. Men jag ångrar mig snabbt när jag ser hans pappa som nu kommit fram till kanten för att titta till sin fule hårdskjutande son. Att det är hans pappa råder det inget tvivel om. Lika ful som sin son. Men det är en stor skillnad dem emellan. Pappan har försetts med väldigt stora muskler. Så istället för en regelvidrig glidtackling börjar jag vinka på samma infantila vis som Silvia och Forrest Gump gör. Det fula muskelberget nickar till med huvudet, sedan går han därifrån. Det gör Felix, Ville och jag också.

Villes dag avslutas med hans valda middag – pannkakor.
Det blir pannkakor med jordgubbssylt, pannkakor utan jordgubbssylt, pannkakor med hallonsylt, pannkakor med jordgubbssylt och hallonsylt, pannkakor med jordgubbssylt och hallonsylt och glass och smulade digestivekex, pannkakor med pannkakor (dvs dubbelpannkakor) och avslutningsvis pannkaka med fritt val av pålägg från skafferiet. Pannkakor med ostbågar är inte gott kan jag meddela.
– Jag är för gammal för att äta pannkakor med så mycket konstiga pålägg, säger jag till slut.
– Gammal, säger Ville frågande. En fröken på Kråkan är 54 år fast hon är kortare än dej. Konstigt va?
Och så tar han en pannkaka med jordnötter och strössel.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Villes dag

  1. Blir det din dag i morgon?

    Hemikram

Kommentera

