Min inre biograf

Ibland när jag är uttråkad eller trött så brukar jag blunda. Inte för att jag ska somna, utan för att jag behöver lite underhållning. Och det får jag nämligen om jag blundar.
När jag iakttar alla de små prickar och linjer som flyter fram på hornhinnan så bildar de helt oförklarligt de mest fantastiska mönster och formationer. Mönstren förvandlas sedan till historier mitt framför mina stängda ögon. Inga små vardagliga banala historier, utan gigantiska episka äventyr som tar mig med till ställen jag inte ens trodde fanns. Detta är min alldeles egna inre biograf.
Jag är lite uttråkad just nu, så jag ska blunda och se vilket äventyr som jag bjuds in till denna gång.

(Jag blundar. Öppnar ögonen exakt en minut senare.)

Wow!  Först dyker en armé av små eldflugor upp. De förvandlas ganska så omgående till två enorma dinosaurier som börjar käka blad från ett träd. Helt oväntat dyker en skyskrapa med armar och ben upp och börjar jaga de stackars vegetariska dinosaurierna som skräms på flykt. Overkligt, jag vet – men så kan det faktiskt vara i spännande äventyr.
Men skyskrapan får inte vara ensam särskilt länge, för lika oväntat som det var att se en skyskrapa med ben och armar, lika oväntat är det att nu bevittna fyra stycken apelsinskal som är ute på promenad iförda hattar och regnrockar. De bryr sig inte om skyskrapan, utan promenerar bara lugnt och avslappnat rakt över mina hornhinnor från vänster till höger och försvinner sedan ut ur bild.
Bakom bergen, som plötsligt tornat upp sig i bakgrunden, kommer en strävhårig tax flygande som vore den en Boeing 747. Öronen står rakt ut och agerar vingar. Taxen landar framför skyskrapan, går fram till skyskrapans ena hörn, lyfter på benet och kissar. Sedan flyger taxen vidare. Skyskrapan lunkar moloken och urindoftande iväg.
En penna kommer nu in i handlingen och börjar skriva något på ryggen på en elefant som trumpetar ut sin irritation över detta. Pennan blir skiträdd och sticker hastigt iväg, men har oturen att ramla ned i en vulkankrater och brinner upp. Elefanten skrattar, även fast elefanter egentligen inte kan skratta.
Då öppnar jag ögonen. Nu blev det helt enkelt för sjukt.

Plötsligt är jag inte alls uttråkad. Och hur skulle jag kunna vara det när jag varit med om ett sådant osannolikt äventyr. Jag är upprymd. Glad. Rent av sprallig. Jag vill genast dela med mig av mitt äventyr.
Jag önskar att jag kunde bjuda in Felix och Ville till min inre biograf. Men det går ju inte. Allt jag kan göra är att återberätta äventyret för dem.
En tanke slår mig. Är detta beteende normalt? Är jag normal? Beter sig andra människor på detta sätt när de behöver lite spänning i livet? Har andra människor överhuvudtaget en egen inre biograf?

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Min inre biograf

  1. Inte vet jag om det är normalt eller ej, för jag har också en inre biograf. Visserligen går det inte upp lika spännande filmer som dina 🙂 jag visar mest kortfilmer.

  2. Jag har helt klart en egen biograf och jag betraktar dig inte bara som normal utan dessutom sund…

    Hemikram

  3. Eeeeh, är jag onormal? Jag har ingen inre biograf och har heller aldrig hört att det skulle finnas såna! Jag, som har ”allt”, och som har ”värsta fantasin” och hittar på historier och berättelser och allt möjligt när jag är ute och går i skogen….men ”inre biograf”? Näe. Jag har bara blixtar och solar i synfältet när jag ska få migrän, och det är ju inge vidare stimulerande…
    *suckar*
    Fy faan vad orättvist!

  4. Min inre biograf visar då inte lika roliga filmer som din…ser mest små dammstrån och prickar jag.
    Har aldrig tänk på att detta fenomen skulle vara onormalt…trodde att alla såg saker flyta omkring då de stängde ögonen 🙂

  5. Fräckström

    Vart och tullat på stregan igen?

Kommentera

