Nackdelen med att ha en pappablogg

Nackdelen med att ha en pappablogg är att man blir begränsad i vad man kan skriva. Konceptet pappablogg bygger ju på att ämnena i bloggen handlar om papparollen och relationen med barnen. Man kan helt enkelt inte skriva om någonting annat. Precis som man inte kan skriva om handboll om man har en fotbollsblogg.
Ibland har jag saker som går utanför papparollen som jag vill skriva om. Men det går ju inte, om jag inte skulle starta en allmänblogg. Och det vill jag inte.
Men om jag hade haft en allmänblogg så hade jag nu skrivit följande:

Är man socialdemokrat så måste man vara väldigt besviken på Håkan Juholt och det fall/förfall som han utsätter socialdemokraterna för. Inget konstigt med det. Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Men om man inte är socialdemokrat så måste man faktiskt vara lika besviken. Vad han gör är nämligen att genom sina handlingar se till att Sverige inte längre har någon opposition, och med det följer per automatik att han riskerar Sveriges demokrati. Hårda ord, men faktiskt sant om man tänker efter.
En demokrati bygger på att man har ett folkvalt styre och sedan en opposition som ifrågasätter, utmanar och kommer med egna förslag. På så sätt tvingas alla parter, de styrande och de i opposition, att alltid göra sitt yttersta och alltid försöka hitta lösningar. På så vis utvecklas ett land till det bättre. Det är liksom grundbulten i en demokrati. Har man en regering utan opposition så kallas det diktatur.
Vad som händer nu är att den största delen av oppositionen, socialdemokraterna, lägger allt fokus på att rädda vad som räddas kan av partiet efter Juholts alla ”utspel” istället för att utmana regeringen. Och media lägger allt fokus på Juholts olika ”klavertramp” istället för att skriva om oppositionens förslag. Det betyder att regeringen helt plötsligt inte har någon motståndare, vilket innebär att demokratin satts ur spel. En regering vill ha och måste ha en opposition. Nu har de och svenska folket berövats den demokratiska rättigheten. Det är ganska allvarligt.
Det ryktas om att socialdemokraternas Verkställande Utskott idag kommer att kräva Juholts avgång. Gå med på deras krav, Juholt. Inte för socialdemokratins skull, utan för demokratins skull.

Ja, detta skulle jag ha skrivit om jag hade haft en allmänblogg. Men det har jag inte. Jag har en pappablogg. Och det är inte så dumt det heller.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Nackdelen med att ha en pappablogg

  1. Äsch inte spelar det någon roll även om du nischat din blogg…skriv vad du vill…ordet är fritt..
    Jag som kallar mig ”tant” skriver inte bara tantinlägg…möjligen ”tönt”inlägg 🙂

    Ja du den däringa Juholt…honom skrattade vi gott åt på hemmet sist jag jobbade…möjligtvis är han ett hot mot demokratin..absolut!
    Men han är underhållande …synd bara att han själv inte förstår att han gör sig till åtlöje…hur många gånger ska man få trampa i klaveret då?
    Tänker på Mona Sahlin som fick mycket kritik för en toblerone…har man mer toleras bara för att han är man…eller?
    Det verkar så…kvinnor sätts mer under lupp..och synas nogrannare..vad är en toblerone mot Juholts Grodor?
    jadu man blir inte klok på hur det fungerar…helt klart är att han måste bytas ut!!!Men mot vad?

    kram

  2. VEM bestämmer om vad du ska skriva i din blogg, oavsett vad den heter? *funderar*
    Tjohoooo! Det är DU!! Enbart du! Du kan kalla den ”blomstermåla” och skriva om järnvägar, om du VILL!
    Jippi!
    Eller hur?
    Du är en pappa som skriver om Juhult (som troligen också är pappa?). Helt okey för min del, även om det inte var lika roligt som det brukar…men man kan väl inte skratta jämt?!
    🙂

    • Nu håller jag (för första gången) inte med dig. En uttalad pappablogg kan inte behandla andra ämnen än papparollen och relationen med barnen. Det ligger liksom i bloggens koncept. Precis som en gitarrblogg inte kan skriva om trumpeter. Vill man skriva om både gitarrer och trumpeter får man skapa sig en instrumentblogg. Det var tänkt som någon sorts liknelse, men vete fan om det riktigt funkade.

  3. Jasså, måste man hålla sig till viss typer av inlägg? Tur jag inte visste det 🙂

    Tänk vilka kloka inlägg du skulle kunna skriva om du inte hade en pappa-blogg. Du skulle ha kunnat skriva om Juholt-affären och vilket hot det är mot demokratin.

    • Problemet är att jag ju inte skulle kunna skriva några kloka inlägg eftersom jag just inte har åsikter om någonting. Men just detta med Juholt och demokratin gick liksom inte att stänga inne. Det är bara för absurt att lämna okommenterat.

  4. Skriv vad du vill, det är lika klokt vad du än adresserar…

    Hemikram

  5. Väldigt pedagogiskt beskrivet, måste jag säga! På det sättet kanske det i värstaste fall kan klämmas in under pappabloggandet, att du beskriver det på ett sätt så dina barn (och jag…) förstår. =) Det du!

Kommentera

