Ville löser ett snorproblem

Villes förkylning sitter fortfarande i. Jag uppmanar honom dagligen att inte dra in snoret i näsan. ”Du måste snyta dig”, tjatar jag. Men det är lättare sagt än gjort för en femåring. Inte vill man väl ödsla tid på att snyta sig när man är upptagen med att bygga Lego. Mycket enklare då att bara dra in snoret i näsan.
Men enträget tjat från min sida har till slut gett resultat. Ville inser att det faktiskt inte är bra att dra in snor i näsan. Samtidigt vill han inte lämna sitt Legobyggande eller filmtittande för att leta upp en pappersnäsduk. Hur löser man detta problem? Ville funderar och funderar och funderar. Och så kommer han på det.
Man sätter helt enkelt på sig ett cyklop när man är snorig. Då är det nämligen fullkomligt omöjligt att dra in snor i näsan. Hur mycket man än försöker.
– Det går bara inte att dra upp snoret i hjärnan nu, säger Ville nasalt där han står framför mig med cyklopet täckandes större delen av ansiktet.
Jag börjar mer och mer misstänka att Ville är att klassificera som ett geni.

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Ville löser ett snorproblem

  1. Ha ha ha ha, frågan är hur mycket som måste rinna ut i cyklopet innan han tömmer det 🙂

    • Det är just det som är det fiffiga. Inne i cyklopet blir det som en hermetiskt tillsluten tryckkammare. Det går varken att få ut eller in snor i näsan. Det är bara som ett stort vakuum. Ville är ett geni.

  2. erviluca

    Precis vad jag tänkte! Hur mycket snor kommer att klucka runt där? Uäck!
    Varför får han inte ”dra upp snoret i hjärnan”? Om man tar i riktigt kan man ju svälja ”skiten”…eh…snoret, menar jag, så är man av med det problemet…och så kommer det ut andra vägen såsmåningom.
    Det rådde delade meningar, iallafall förr, om huruvida man skulle dra in snoret eller snyta ut det. Teorierna gick isär. Jag trodde på det ena och mina barns pappa på det andra, så valet fick bli deras, eller ”varannan in, varannan ut”. Alla överlevde! 🙂

  3. erviluca

    PS. Men jag håller med om att lösningen på Problemet (om det nu är ett problem…) var Genialisk! Jag älskar innovativa lösningar. DS

  4. Fräckström

    Kan man inte kombinera cyklopet med en slang och en burk så snoret samlas upp och prydligt kan hällas ut?

  5. Sorry men jag har hört att man inte ska ta bort täppa och snor. Enligt den forskning jag hört, så höjer snoret tempen i näsan och därvidlag dödar bakterierna snabbare än om man snyter sig…

    Men det är ju så obehagligt att snyta sig eller vara täppt…

    *medkännade Hemikram*

    • Det kan faktiskt vara ganska kul att snyta sig. Speciellt om man gör det högljutt (vilket jag gör) på en allmän plats. Att studera ansiktsuttrycken på människorna runt omkring en när man snyter till riktigt ordentligt (gärna tre fyra gånger på raken) är nästan värt en förkylning.

  6. oj jag som dragit in en massa snor…lättare att dra in än snyta..blää va äckligt det låter…men det är bara att svälja!! 🙂

    Jag kanske ska skaffa mig ett cyklop…eller låna dotterns om det nu funkar! 🙂

  7. Själv drar jag in ”vid behov” (och sväljer – ursäkta alla äckelmagade!) och snyter vid behov. Jag föredrar att snyta, men det är inte alltid man är in närheten av ett papper…Utomhus fräser jag rätt ut i luften, som värsta arbetaren! Fast jag tittar mej alltid omkring först…för att se att ingen ser… 😛

  8. Ett mycket intressant ämne, som sällan eller aldrig diskuteras… 😉

  9. Ja gubba fräsar går bra det med om inte papper finns till hands…tex i stallet eller i motionsspåret…men jag kollar först så att ingen annan syns till…för gubba fräser gör inga fina damer 🙂

Kommentera

