Vad heter egentligen ens föräldrar?

Det kan inte vara lätt för barn att hålla koll på vad föräldrarna heter. För barnen heter de ju Mamma och Pappa. Barnen har såklart hört sin mammas och pappas riktiga namn nämnas när föräldrarna svarat i telefon eller presenterat sig för någon, men för barnen heter de ju helt enkelt Mamma och Pappa.
Ville har en kompis på besök idag som undrar just vad Villes föräldrar heter.
– Ville, vad heter din mamma och pappa, frågar kompisen.
– De heter Hasse och Hans, svarar Ville blixtsnabbt.
Jag undrar om jag är Hasse eller Hans.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Vad heter egentligen ens föräldrar?

  1. Inte lätt alla gånger…mina föräldrar hette farsan och morsan…bara…men vi visste va de hette….jag är mestadels bara mamma men även kallad för mormor…mammas mamma….det påpekar barnbarna varje gång vi träffas….lyckliga över att de förstår sambandet mellan oss… 🙂

  2. Jag minns när jag skulle ”fuska” genom att åka på min lillasysters leg på ”100-lappen” på flyget från Östersund till Stockholm, med min då 3-årige son, Victor. Jag hade syrrans leg (vi är otroligt lika, men hon är 2 år yngre…och jag var alltså för ”gammal” för ”100-lappen”). Så sitter vi och väntar på att ”ropas upp” (som man gjorde då – vet inte ens om detta fenomen finns längre…) och en kvinna ropar min systers namn. Jag reser mig upp, men Victor tittar förvånat på mej och säger högt: ”Men du heter ju inte FILIPPA!?!?!” Jag blir alldeles kallsvettig, men finner mig snabbt och säger skrattande till Victor: ”Men jag heter ju inte MAMMA, vet du väl!” och sen tar jag honom i handen och rusar iväg fortare än kvickt och jag hör hur människor skrattar åt den lilla gulliga pojken…som trodde att mamma heter mamma….I flygplanet förklarade jag så gott jag kunde för lille sonen hur det låg till för att han hade ju helt rätt ju! 🙂

  3. och mina barn har börjat kalla mig Hemi… *fnys*

  4. Ungefär som Victoria då. Hon svarade också att hennes föräldrar hette hans. Hans Majestät. Det är väl i stort sett den enda skillnaden mellan dig och kungen förstår jag, och då menar jag inte att förolämpa!

Kommentera

