Fan, jag missade just chansen att bli mångmiljonär och att träffa Madonna och Bill Gates

Igår kväll hände det igen. Obegripligt. Jag sätter mig i bilen för att åka hem. Resan tar i normala fall 25 minuter. Igår kväll tog den exakt en sekund.
Jag minns att jag sätter mig i bilen, stoppar in en cd-skiva med Crowded House i bilstereon och vrider om startnyckeln medsols för att starta. Nästa minne jag har av den resan är att jag vrider om nyckeln motsols för att stanna. Jag är hemma. Vad hände med de 25 minuterna som det tar att åka hem?
Jag tittar mig runt i bilen. CD-spelaren står på spår 7. Jag har alltså lyssnat på sju låtar. Det minns jag inte. På passagerarsätet ligger två små plastomslag som det står Vicks Blå på. Jag har alltså ätit två halstabletter. Det minns jag inte.
Jag har med andra ord suttit i ett 25 minuter långt tidsvakuum. Att jag inte krockat är ett mirakel. 25 minuter av mitt liv är spårlöst borta. Dessa 25 minuter hade jag kunnat spendera på ett betydligt mer produktivt sätt.
Jag hade kunnat ta fram mobilen, slagit på inspelningsfunktionen och sedan hittat på en hitlåt som jag nynnat in i mobilen. Denna innynnade hitlåt hade jag sedan kunnat skickat till ett musikförlag som blivit eld och lågor och genast skickat den vidare till Britney Spears management. Och hennes manager hade efter att ha lyssnat på min innynning ringt sin partner och sagt att ”det här är den bästa låt jag någonsin hört” (fast han hade förstås sagt det på engelska). Och så hade Britney Spears spelat in den och fått en listetta i hela världen och låtskrivarpengarna hade ramlat in till mig i sådana mängder att miniräknaren inte skulle få plats med alla nollor på skärmen.
Därefter skulle jag bli inbjuden till låtskrivarkonferenser i Las Vegas och Miami och kanske till och med Toronto där jag får berätta hur jag jobbar när jag skriver låtar. Alla skulle vara förundrade över att jag bara genom att nynna i en mobiltelefon på väg hem från jobbet kan få till sådana nyskapande och tidlösa musikklassiker som den jag just nynnat fram till Britney Spears.
Ryktet om min enorma talang skulle sprida sig och plötsligt, faktiskt innan jag skulle veta ordet av, så skulle Madonna ringa mig och fråga om jag har någon innynning till övers till henne. Och visst skulle jag ha det. Så vi bestämmer möte på hennes kontor och jag spelar upp ett dussintal innynningar. Hon blir så exalterad att hon nästan tappar peruken. Men bara nästan. Hon spelar in sju av låtarna och jag blir plötsligt ännu rikare.
Nu vet jag knappt vad jag ska göra med alla pengar som ramlar in, så jag köper ett dyrt Lego-paket till Ville och ett tiopack med fotbollsbilder till Felix och så skänker jag en massa pengar till alla möjliga organisationer. Bill Gates hör talas om min frikostighet och bjuder in mig att vara med i hans lilla filantrop-klubb. Eftersom jag alltid gillat frimärken tackar jag Ja för jag tror att han menar filatelist-klubb. Och så blir Bill och jag bästisar. BFF liksom. Jag visar honom mina gamla frimärksalbum. Han blir mycket imponerad över min samling sportfrimärken från Sovjet. Han säger lite sådär i förbifarten  att han känner Barbra Streisand, och hon har tydligen undrat om jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att nynna fram en hitlåt till henne också. Hon skulle nämligen behöva en. Rätt så omgående dessutom. Och jag är inte den som är den. ”Det kan jag väl göra” svarar jag min bästis Bill som genast ringer Barbra och berättar den glada nyheten.
Och på den vägen skulle det sedan vara resten av mitt liv.

Ja, allt detta kunde ha skett om jag hade utnyttjat resan hem på ett bättre sätt. Men att lyssna på sju Crowded House-låtar och käka två stycken Vicks Blå är inte det sämsta det heller. Önskar bara att jag kunde minnas det.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Fan, jag missade just chansen att bli mångmiljonär och att träffa Madonna och Bill Gates

  1. Ha ha ha ha ha ha ha!
    Knasboll!
    🙂

  2. ervilucas gamla kurskamrat

    Det där är en signal om att du nog bränner ditt ljus i bägge ändarna. Folk som ”gått in i väggen” har berättat om liknande episoder i sina liv straxt innan allt sket sig.

  3. Tag varning!! Nu får du ta och lugna ner tempot eller nåt!!

    Orolig hemikram

  4. Ha ha ha! Folk blir oroliga här….Jag tyckte det var så roligt så jag la in detta inlägg på FB…antagligen därför ”ervilucas gamla kurskamrat” skrivit här…..
    Men jag känner absolut igen mej i ditt ”försvinnande”…Alla försvinner ju ibland – speciellt när man kör bil – och det är inte ”så farligt”. Sen att man får det till en rolig blogg, är ju toppen! Tycker jag. Go for it! 🙂

Kommentera

