Äntligen ska det ske

Det var länge sedan jag gjorde det. Men idag ska det ske. Jag måste bara lura till mig två egna timmar på något vis. Hur ska jag lyckas med det? Jo, nu vet jag. Jag säger att jag ska göra något som jag vet att ingen annan vill följa med på.
– Hörni, det börjar bli dags att tvätta bilen. Jag sticker iväg och gör det nu. Är det någon som vill hänga med?
Nu är det bara att hålla tummarna att ingen vill följa med till biltvätten. Felix och Ville tittar upp på mig.
– Jag följer jättegärna med, säger Felix gravallvarligt.
Va? Han som hatar att tvätta bilen. Det här hade jag inte räknat med.
– Men du hatar ju att vara med när jag tvättar bilen.
– Jag vet. Jag bara skojade. Jag vill absolut inte följa med, skrattar han.
Pust.
– Jag följer jättegärna med, säger sedan Ville och upprepar ordagrant vad hans storebror just sagt.
– Men Ville, du blir ju rädd när den stora tvättsvampen snurrar runt på bilens tak.
– Jag vet. Jag bara skojade. Jag vill absolut inte följa med, skrattar han på identiskt vis som Felix.
Härmapa tänker jag, men jag säger det inte för det vore ju lite taskigt. Men resultatet har nu blivit exakt som jag önskade. Jag har lurat till mig ett par egna timmar denna söndageftermiddag.

Jag hoppar in i bilen och kör lycklig iväg.
Nu ska jag göra det. Som jag har väntat. Säkert ett år sedan sist. Äntligen ska det ske. Det har jag bestämt. För det är jag som bestämmer. Jag är vuxen så jag kan bestämma. Eller, är jag verkligen vuxen? Jo, det är jag. Jag fyller 50 år i år och när jag tar till verbala kraftuttryck så säger jag ”sjuttsicken”, ”helskotta” och ”järnspikar”. Det är bara vuxna som uttrycker sig på det viset. Jag är sålunda vuxen och jag bestämmer. Och nu har jag bestämt att det ska ske.
Jag ska besöka Clas Ohlson, Jula, Rusta, Teknikmagasinet, Jysk och Överskottsbolaget inom loppet av två timmar. Biltema finns inte i närheten av var jag bor, men hade det funnits så hade jag besökt dem också. Som kompensation för uteblivet besök på Biltema besöker jag Clas Ohlson två gånger under samma runda.
Jag kommer två timmar senare hem med en ny rulle silvertejp (nu har jag tre oöppnade silvertejpsrullar hemma – kan vara bra att ha), en penseltvätt (fast jag har inga penslar som behöver tvättas), en stjärnskruvmejsel (nu har jag cirka 100 olika stjärnskruvmejslar) samt en liten metallbit som man öppnar färgburkar med (själva färgburkarna får jag köpa nästa gång). En synnerligen lyckad shoppingrunda med andra ord. Jag är mycket nöjd.

Hade jag hetat Ohlson i efternamn hade jag definitivt döpt Felix till Clas som ett homage till butikskedjan som förgyllt så många dagar av mitt liv. Utan att tveka en enda sekund. I rättvisans namn hade då Ville fått namnet Jula. Och om vi hade fått ett tredje barn så hade det låtit så här ur prästens mun vid dopceremonin:
– Härmed döper jag dig i Fadern och Sonens och Den Helige Andens namn till Biltema.
Däremot skulle jag aldrig döpa ett fjärde barn till Överskottsbolaget. Man vill ju inte att barnet ska få något konstigt namn att bära med sig resten av livet.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Äntligen ska det ske

  1. Du måtte ha ett genfel. Hur hann du annars med alla dessa butiker på futtiga två timmar? Det finns ju män som ägnat en hel dag – 8 timmar! – åt endast Clas Olsson.

    Du glömde dessutom att berätta om det viktigaste. Hann du tvätta bilen?

  2. Jag är som en slamkrypare på botten av en ocean. Jag dammsuger runt, inget missas. Det är bara amatörer som behöver 8 timmar på sig för en Clas Ohlson eller en Jula. Ett proffs river av dem alla på två timmar. Jag är ett proffs.

  3. Ha ha ha ha! Har du tankat nu för ett tag? Men varför heter inte dina söner Jula och Clas? Fick deras mamma tycka till, eller? Mes! 😛

Kommentera

