En lektion i rappandets ädla konst

Sitter i bilen på väg hem från Felix fotbollsträning. I baksätet sitter Felix med två kompisar. På radion spelas en raplåt. Rapparen förmedlar texten med oerhörd snabbhet. Det föranleder följande konversation i baksätet mellan de tre fotbollshjältarna:
– Vet ni vad en gangster är?
– Jag vet. Det är en sån som har mustasch och åker motorcykel.
– Just det. Och sitter i fängelse gör de också.
– Ja verkligen. Annars skulle de ju inte vara gangstrar.
– Och de kan prata supersnabbt.
– Ja, det kan de. Det är därför de är så bra på att rappa.
– De lär sig det i fängelset.
– Just det, för där måste man kunna prata snabbt så man inte blir avbruten av vakterna.
– Och de har just inget annat att göra i fängelset än att prata snabbt. Så de har massor av tid att träna på snabbprat.
– Så är det.
– Ja, så är det.
– Och vissa människor föds med snabb mun.
– Är det sant?
– Ja, till exempel de som bor i Skåne.
– Precis. Skånskarna är asbra på att prata snabbt.
– Det är därför man inte förstår vad de säger.
– Och det är därför de är så bra på att rappa.
Varje dag lär man sig något nytt. Idag har jag lärt mig en hel del om rappandets ädla konst som jag inte hade en aning om tidigare.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “En lektion i rappandets ädla konst

  1. Ha ha ha ha! Underbart! Jag läste det här högt för mina kollegor som började gapskratta, och ville ha din bloggadress…så snart har du fler läsare… 🙂

    • Inte bara lärde jag mig en hel del om konstformen rap, jag lärde mig också hur skurkar ser ut. Nästa gång jag ser en mustaschprydd motorcyklist är det jag som springer och gömmer mig.

  2. Jag brukar läsa för mina barn i bland… *ler förläget*

    Hemikram

    • Jag ser scenen framför mig.
      – Dags att lägga sig barn, säger Hemimamma.
      – Vad blir det för godnattsaga, frågar barnen.
      – Det blir ”Pappan Hasse besöker en Clas Ohlson-butik”, svarar Hemimamma.
      – Nej, inte den. Vi vill höra Bamse.
      – Vad sägs om ”Pappan Hasse kör bil och tappar plötsligt minnet”, försöker Hemimamma.
      – Nej, har du ingen Pippi-saga?
      – Nej, men däremot har jag ”Pappan Hasse upptäcker ett par hantlar”.
      – Vi hatar Pappan Hasse.
      – Lyssna här barn, säger Hemimamma lugnt. Jag ska läsa ”Pappan Hasse går till frisören” för er.
      Hemimamma börjar läsa, men redan innan första meningen är slut har barnen somnat. Hemimamma ler och tänker ”Tack Pappan Hasse, det finns inget som kan få mina barn att somna så snabbt som när jag läser dig. Du är som en Propovan i ordform”.

Kommentera

