En tillfällighet

På måndag fyller Felix år. Jag frågar honom vad han önskar sig i present.
Han funderar en lång stund, och till slut säger han:
– Jag önskar mig en tillfällighet.
”Vad kreativt” tänker jag först. ”Vad sa han?” tänker jag sedan. Därefter tänker jag i tur och ordning ”Vad menar han?”, ”Vad försöker han säga?” och ”Que?”. Och så tänker jag till slut utan att riktigt tänka något. Jag gör nämligen det ibland. Det är behagligt. Jag begriper inte riktigt vad han menar, men på något vis tycker jag det var väldigt fint sagt. Han önskar sig en tillfällighet. Inte en massa fotbollskort, inte en Milantröja, inte en ny fotboll, inga materiella saker helt enkelt. Allt han önskar sig är en tillfällighet. I like it.

Jag vet inte exakt var man kan få tag i en tillfällighet. Finns de i vårt lokala shoppingcenter? Lika härlig som jag tycker hans önskan om en tillfällighet är, lika svårt kan det bli att hitta den. Jag menar, hur lokaliserar man en tillfällighet? Vore ju värsta rötan att springa på en tillfällighet så där bara av en tillfällighet. Och jag har ingen aning vad en tillfällighet kan kosta. Eller om den ens kostar något. Och om det är en tillfällighet så vet jag ju inte ens om jag ska lyckas få tag på en till hans födelsedag. Det skulle ju liksom bara vara en tillfällighet om jag skulle få tag på en tillfällighet, för om jag visste att jag skulle få tag på en tillfällighet så skulle det ju inte vara en tillfällighet utan en planerad händelse.  Och det är ju inte det han önskar sig.
Detta tål att funderas på. Men ikväll blir det bowlingkalas för hans tolv bästa polare. Det är en planerad händelse. Absolut ingen tillfällighet.
– Jag får också komma på bowlingkalaset, informerar Ville upprymt. För jag är Felix bästa polare… fast jag är hans lillebrorsa. I en del familjer kan det faktiskt vara så. Och så är det i vår familj.
Ja, så är det i vår familj. Av en ren tillfällighet. Skönt!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “En tillfällighet

  1. Jag tycker det var en inspirerande önskan!

  2. Åh, en tillfällighet vore en bra present! Tänk så mycket man kunde göra då…

  3. Ha ha ha! En Speciell kille med en Speciell pappa. Hoppas han får en Speciell födelsedag med Många härliga tillfälligheter! 🙂

Kommentera

