Själv är bäste dräng

Ville upptäcker till sin stora glädje att han har exakt tio sekunder över mellan frukosten och tandborstningen om vårt tidsschema ska hålla. Han har inga som helst planer på att låta en sådan omfattande rymd av tid bara ticka iväg. Den ska utnyttjas på bästa tänkbara sätt.
– Är det någon som vill leka tjuv och polis med mig, frågar han rakt ut.
Han får inget svar. Sekunderna tickar iväg.  Nu är det bergis bara sju sekunder kvar till tandborstningen. Men skam den som ger sig.
– ÄR DET NÅGON SOM VILL LEKA TJUV OCH POLIS MED MIG SA JAG, skriker han.
Felix sätter demonstrativt fingrarna i öronen och går därifrån. Jag går fram till Ville.
– Ville, vi hinner inte leka nu. Du måste borsta tänderna. Annars hinner vi inte till dagis i tid.
Fan vad jag är lugn och pedagogisk ibland. Jag ger mig själv en mental klapp på axeln.
Ville tittar på mig. Surt. Blicken säger ”Det finns alltid tid till att leka tjuv och polis, dumma pappa”. Han springer in i sitt rum och tar på sig sin poliströja. Han kommer ut ur rummet med ett trägevär som vi köpt på Astrid Lindgren-landet i ena handen och en halsduk i den andra handen.
– Då får jag väl leka tjuv och polis själv då.
Han sätter halsduken framför mun och näsa så bara hans små ögon syns, och så lyfter han upp geväret och siktar mot mig. Han begär artigt (men ändå hotande) att jag ska lämna över alla mina pengar, mobiltelefonen samt min Asterix t-shirt som han är så förtjust i.
– Just nu är jag tjuv, informerar han viskande ifall jag hade haft några tvivel om hans yrkesroll.
Plötsligt sliter han av sig halsduken och rättar till poliströjan. Sedan börjar han jaga sig själv. Det är inte lätt, men det går. Han springer runt matbordet, ropar ”Stopp i dagens namn” och hoppar upp i soffan, jakten tar honom sedan via hallen till badrummet där han till slut verkar ha fångat den skurkaktiga sidan av sig själv.
– Nu fick jag dig dumma tjuv, hör jag honom säga inifrån badrummet.
Han kommer ut ur badrummet med halsduken i ett fast grepp.
– Nu är jag poliskonstapel, viskar han så inte tjuven i honom ska höra.
Han går iväg med halsduken och lägger den i ett hallskåp och meddelar mig att tjuven nu sitter i finkan. Sedan går han och borstar tänderna. Bara några sekunder försenad.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Själv är bäste dräng

  1. Han är helt underbar! Är han till låns?

  2. Känns som det är min framtid med Boppan du beskriver…

    Hemikram

Kommentera

