Världens mest positiva människa

Hämtar Ville på dagis. Han ser inte lika upprymd ut som han brukar. Jag känner direkt att något inte stämmer.
Han klär på sig och vi går till bilen. Han skojar inte. Det är ovanligt. Han hoppar inte i vattenpölen utanför dagis. Det är ovanligt. Han springer inte och gömmer sig bakom äppelträdet. Det är ovanligt.
På väg hem säger han att han har ont i magen. Jag frågar vad de åt till lunch.
– Spaghetti och köttfärssås och majs, svarar han med ynklig stämma.
Det borde väl knappast framkalla magsmärtor tänker jag. Om det är något hans mage är van vid så är det ju spaghetti och köttfärssås.
Väl hemma vill han att jag ska bära honom. Det är inget bra tecken. Lyfter upp honom och vi börjar gå fram och tillbaka i vardagsrummet tillsammans som vi gjort så många gånger förr. Han lägger huvudet på min axel. Han säger inget, och han svarar inte när jag frågar honom något. Han mår inte bra. Så enkelt är det.
Jag frågar om han mår illa. Han ruskar på huvudet där det ligger på min axel. Jag hör hur han sväljer. Skyndar mig till badrummet. Hinner precis över tröskeln innan Ville kräks. På golvet. På toalocket. På badkaret. På min tröja. På mina sockor. På polisbåten i plast. På tandkrämstuben. På toarullehållaren. På sig själv. Ställer honom i duschen där han fortsätter att kräkas. När han till slut tömt magen på det elaka börjar han gråta. Och skaka. Han är kritvit i ansiktet. Livet är inte på topp… om man säger så.
Jag tittar runt i badrummet på allt kräk. Det råder absolut ingen tvekan om att han talade sanning när han sa att de ätit spaghetti och köttfärssås och majs till lunch.
Ville tittar också på sitt kräk. Sedan tittar han med eländig blick upp på mig. Och så säger han tyst och långsamt med gråten i halsen:
– Men lunchen var i alla fall god när jag åt den.
Jag tror att Ville kan vara världens mest positiva människa. Att lyckas hitta något positivt i det kräkkaos vi befinner oss i är imponerande. Han är min idol.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Världens mest positiva människa

  1. Stackars liten… en sådan kämpe!

    Hemipepkram ♥

  2. Ja, han är nog världens mest positiva. Och du är världens bästa pappa! 🙂

Kommentera

