En helt ny sport

Felix och Ville informerar mig att de uppfunnit en helt ny sport. Den heter Brottboll och utförs lämpligen inomhus.
Sporten visar sig gå ut på att en person jagar en annan person som i sin famn har en boll av valfri storlek och material. När den jagande personen får fatt i den bollbärande personen så ska bollinnehavaren brottas ned. Låter ju superkul. Och nyttigt. Bus och lek förenat i gymnastisk harmoni med rörelse och övningar för motoriken. Härligt. Och vilka underbart enkla regler. Jaga och jagas. Enklare än så kan inte regler bli. Jag bjuder snabbt in mig själv i den förmodligen snart världsomfattande sporten Brottboll.
Ville har bollen, jag jagar honom och Felix är domare. Vad man ska ha en domare till fattar jag inte för reglerna är ju glasklara och skitenkla. Trodde jag…
Efter en inledande jakt springer Ville förbi fruktskålen och rycker åt sig en banan som han smäller mig i magen med.
– Ville får tio sekunders försprång, ropar domare Felix.
– Va, säger jag med tappad anda efter den oväntade bananattacken.
– Man får tio sekunders försprång om man slår en banan i magen på den som jagar, meddelar domare Felix.
– Det är det ingen som nämnt något om.
– Så är det i Brottboll. Banan i magen ger tio sekunders försprång.
Jaha, bara att acceptera. Ville sticker iväg, Felix håller fast mig i tio sekunder innan han släpper mig. Jakten fortsätter. Jag kommer ikapp Ville där han står i vardagsrumssoffan och hoppar.
– Nu du, ropar jag. Nu har jag dig.
– Stopp, ropar Felix. Du hann inte fånga Ville innan han började hoppa i soffan. Nu får Ville slänga bollen på ditt huvud.
– Va? Är det också en regel?
– Japp, säger Felix och Ville i kör.
– Finns det fler regler jag borde känna till?
Felix och Ville tittar på varandra och börjar fnissa, men de ger mig inget svar på min fråga.
Ville kliver ned från soffan, kastar bollen på min skalle och springer sedan iväg. Jag sticker efter honom. I hans rum ser jag ett ovanligt bulligt täcke som dessutom rör på sig. Jag lyfter på täcket och hittar Ville och bollen. Han ställer sig upp och jag brottar ned honom. Det är ju det tävlingen går ut på. Det hör man ju på sportens namn. Brottboll. Men Felix bryter emellan och separerar oss.
– Ville är i sin säng, där får du inte brotta ned honom, säger han.
– Varför då, frågar jag.
– Det är ju hans bas.
– Men hur skulle jag veta det?
Det är inte så mycket att det är hans bas som jag reagerar på, utan att domare Felix säger ”ju” mitt i meningen som en implikation på att jag verkligen borde känna till att sängen är en frizon för bollbäraren. Jag upprepar min fråga.
– Men hur skulle jag veta det?
– Det är mycket man inte vet i Brottboll, svarar domare Felix.
Ja tydligen. Jag sväljer ett ”domarjävel”.
Efter att ha fått en spark i baken (regel: Ville står på ett ben när jag kommer ifatt honom), tvingats slicka på mitt pekfinger och stoppa ned det i saltskålen och äta upp flingsaltet som fastnar på den blöta fingertoppen (regel: jag har randiga sockor på mig och det får man absolut inte ha i Brottboll) samt beordrats att flytta runt soffgruppen så det blir en mysig koja (regel: jag har glidit på mina randiga sockor på parkettgolvet och sockglidning är att betrakta som fusk i Brottboll) så ger jag upp. Ja, jag ger upp. Jag ger mig själv rött kort. Jag visar helt enkelt ut mig själv. Brottboll är alltför krångligt för mig.
– Man kan inte visa ut sig själv i Brottboll, protesterar domare Felix.
– Det kan man visst det, säger jag.
– Nä-ä, för det borde jag veta eftersom det är jag som är domare.
Jag tittar allvarligt på Felix och säger sedan:
– Det är mycket man inte vet i Brottboll. Eller hur?

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “En helt ny sport

  1. Jag trodde först att det var samma sak som rugby, men så kom alla dom här reglerna in, som liksom utgår från domaren. Mycket spännande sport, tycker jag! Olika varje gång och från minut till minut, och handlar HELT om Vem Domaren favoriserar. Alltså måste det fungera att MUTA domaren…*funderar vidare*… 🙂

  2. Ja jävlar, det har jag inte tänkt på. Bollsport är ju som gjort för att muta domaren. Nu är det jag som går ut och köper lösgodis till domaren.

Kommentera

