Ombord på Hong Kongs tunnelbana

Ombord på Hong Kong-tunnelbanans röda linje på väg tillbaka till hotellet från ett besök på en gatumarknad i Tsim Sha Tsui-distriktet uppfinner Ville en lek för att fördriva tiden. I brist på klatschigare namn döper han den till ”Ryck hårstrån från pappas arm”-leken.
Den nyuppfunna leken ifråga går i korta ordalag ut på att rycka hårstrån från min arm. Jag måste säga att Ville verkligen har kommit på en mycket passande titel på leken. Den beskriver till punkt och pricka vad utövaren ska göra.
Ville koncentrerar sig noga inför sitt första försök. Han studerar min högerarm i detalj, lokaliserar till slut en samling hårstrån och för sedan ned tumme och pekfinger mot hårstråna. Han trycker ihop hårstråna, som han refererar till som ”ludd”, och drar sedan med djävulsk styrka och hastighet rakt upp. Skinnet på min arm följer elastiskt med rakt upp i luften men vägrar släppa sina kära hårstrån. En strid utbryter. Ville kämpar på och drar, skinnet kämpar emot. Till slut släpper Ville taget och ger sig själv två poäng.
– Man får ett poäng om man får tag i luddet, förklarar han. Och ett poäng om skinnet som luddet bor i också åker upp. Och det gjorde ju ditt skinn, pappa.
Jo tack, det är jag medveten om.
– Så nu står det två noll till mig, säger han glatt.
Det visar sig vid närmare genomgång av regelverket att den tävlande även kan få ett bonuspoäng om den som drabbas av hårdragningen svär under själva tävlingsmomentet.  
– Nu är det din tur på mig, säger Ville rättvist.
Jag tittar på hans arm och försöker hitta en klunga hårstrån, men hans armar är ju helt hårlösa. Ville ler när han ser att jag inte hittar något ”ludd”. Jag inser ganska omgående att han är mycket väl medveten om att jag inte kan vara en aktiv tävlande eftersom hans armar saknar förutsättningen för denna lek, nämligen hårstrån.
– Hittar du inget ludd, frågar han leende.
– Nej, det gör jag inte.
– Okej, då är det min tur igen.
– Men Ville, jag tycker inte att det här var en kul lek.
– Jo, det gör du visst det.
Han tar snabbt tag i en klunga hårstrån och rycker till så både skinn och arm åker upp i luften.
– Aj som fan, utbrister jag.
– Jippie, du svärde. Då får jag en extrapoäng.
Tunnelbanan stannar in vid Mong Kok Station. Tack för det. Vi ska gå av och leken är över.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Ombord på Hong Kongs tunnelbana

  1. Sadistisk liten rackare där!!

    Betyder det att du är mascochist?? *ler oskyldigt*

Kommentera

