På restaurangbesök i Kowloon

I vår familj räcker vi inte upp handen när vi ska rösta om något. Den som utlyser röstningen får själv välja valfri kroppsdel som ska räckas upp. Jag kan inte förklara varför det blivit på detta vis, men nu är det så. Och vi tycker det är kul.
När vi sitter på en liten sylta på Kowloon-sidan av Hong Kong så säger plötsligt Felix:
– Alla som vill ha glass till efterrätt räcker upp en tunga.
Det är klart att man vill ha glass till efterrätt, så vi räcker alla snabbt upp våra tungor i luften med sikte mot taket. Inget konstigt med det, för oss alltså. Men för övriga gäster på syltan framstår vårt beteende som synnerligen märkligt att döma av de förvånade blickarna. Jag undrar vad de tänker.
Varför räcker fyra västerlänningar plötsligt och utan förvarning upp sina tungor mot taket?
Gillar de inte taket?
Är det en västerländsk sed?
Är hela familjen kort och gott mentalt instabil?
Folket runt omkring tittar diskret upp mot taket. Jag skäms lite. Hoppas vi inte förolämpat dem. Eller taket.
När vi ätit klart säger jag:
– När vi kommer hem känner jag för att äta något riktigt riktigt svenskt. Gissa vad?
– Taco, säger Felix.
– Men det är väl inte svenskt, säger jag.
– Är det inte?
– Nej.
– Hamburgare, säger Ville.
– Det är ju inte heller svenskt.
– Är det inte?
– Nej.
– Då vet vi inte, summerar Felix.
– Jag känner för att äta köttbullar med potatismos och lingonsylt, säger jag.
– Jaa, ropar Ville. Det är det bästa jag vet. Förutom Svampbob Fyrkant.
– Alla som vill ha köttbullar med potatismos och lingonsylt när vi kommer hem räcker upp en vänsterfot, säger Felix.
Och det vill vi ju alla ha, så fyra stycken vänsterfötter åker snabbt upp i luften. Människorna omkring oss som nyss tittade på våra utsträckta tungor tittar nu på våra vänsterfötter som befinner sig en bra bit ovanför golvet. De börjar viska till varandra samtidigt som de pekar på våra vänsterfötter. Jag skäms. Igen.
Jag tror det börjar bli dags för oss att åka hem till Sverige nu.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “På restaurangbesök i Kowloon

  1. Ni är en UNDERBAR familj! ❤ Love you all! 🙂

  2. Om jag dog, och återföddes, skulle jag vilja återfödas i ER familj! *håller tummarna för att jag får det* (OM jag dör, alltså) 🙂

  3. Välkomna hem i så fall =0)

    Hemikram

Kommentera

