På väg hem

Efter tio dagar i Hong Kong är det dags att åka hem. Vi summerar vår vistelse.
Felix och Villes favorit i Hong Kong har varit att skjuta laserpistol med Buzz Lightyear på Disneyland. Såklart. Boys will be boys liksom.
Min favorit måste nog vara att studera alla fantastiska byggnader, att insupa den österländska kulturen, att besöka de många och intressanta museerna, att ta del av den spännande maten och det genuina gatulivet med marknader och matsställen.
Äh fan, vem försöker jag lura? Min favorit är såklart att skjuta laserpistol med Buzz Lightyear på Disneyland. Jag fick 440 000 poäng. Jag äger!

På flygplatsen stannar ett medelålders par oss. De pekar på sig själva och säger vad jag tolkar som:
– Khazakstan.
Sedan pekar de på Felix och Ville. Jag antar att de vill veta var Felix och Ville är ifrån.
– Sweden, säger jag.
Det khazakstanska paret tittar förbryllat på mig och pekar återigen på Felix och Ville.
– Sweden, upprepar jag.
De fortsätter att inte fatta vad jag säger. De pratar snabbt emellan sig, ruskar på huvudet och lutar sig fram mot mig.
– S-w-e-d-e-n, säger jag långsamt och överartikulerat cirka en decimeter ifrån deras ansikten och öron.
De ler plötsligt, först mot varandra och sedan mot mig. Mannen nickar och säger sedan:
– Ah… Sudan.
De bockar artigt och går iväg och ska nu förmodligen hem till Khazakstan och berätta hur barnen ser ut i Sudan.

Ombord på planet har klockan blivit ett på natten. Vi har en tio timmar flygning framför oss. Felix och Ville är lika pigga som efter en dubbeldos lördagsgodis. Detta kan bli en lång flygning i dubbel bemärkelse.  
– Blir ni aldrig sömniga, frågar jag.
– Nej, svarar Felix piggt. Vi är långtrötta.
Jag känner mig… eh… korttrött antar jag är ordet Felix skulle valt. Så jag vänder mig om, tittar ut mot Hong Kong en sista gång och drar sedan ned fönsterskyddet och blundar. Planet rullar ut på startplattan och lyfter.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “På väg hem

  1. ”Långtrött”? är det att det är långt kvar innan man blir trött? Det är helt underbart med såna där påhittade ord som barn kommer på. Och helt underbart att du skriver ner dom, för sen glömmer man….Min yngsta var helt suverän på att hitta på ord när han inte tyckte något passade, men jag har glömt ALLA… 😦
    Välkomna hem allihop!!!

  2. Muséer är aldrig någonsin roliga, någonstans i världen, men ibland måste jag låtsas inför mina sfi-elever att jag tycker det… Om jag var i Kina skulle jag dock vara mest bekymrad över om det gick att få sig en kopp kaffe någonstans… gjorde det det?
    (Fast Hong Kong kanske inte är Kina förresten?)

    • Håller med om museerna.
      Och kaffe gick det att få, det fanns Starbucks lite här och där i Hong Kong. Och vad som var än mer intressant var att det gick att få gott vin, vilket ju är närmast omöjligt i många andra delar av Asien. Måste väl vara det gamla västerländska styret som fixat det innan de lämnade tillbaka Hong Kong till Kina.

  3. Välkomna hem!!

    Hemikram

Kommentera

