Aj då, det var inte bra

Jag har varit utan cykel i säkert 20 år. Men nu har jag slagit till på en sprillans ny nollväxlad gubbcykel. Ville är mycket upprymd över att jag äntligen köpt en cykel.
– Kan vi gå ut och cykla nu på en gång, frågar han exalterat.
– Nej, det går inte. Jag måste sätta ihop den först.
– Sätta ihop den?
– Ja, den är platt just nu. Jag måste sätta dit styret och pedalerna och reflexerna och några grejer till.
Ville tittar på mig. Och så ruskar han uppgivet på huvudet på ett sätt som man normalt bara ser hos vuxna människor.
– Aj då, det var inte bra, säger han.
– Vadå?
– Det var inte bra att du måste sätta ihop cykeln själv.
– Inte?
– Nej, för du kan ju inte sätta ihop saker.
– Va?
– Du kan ju inte sätta ihop saker. Mitt skrivbord till exempel. Det går inte att dra ut lådorna.
Jag skäms. Han har rätt. Det går inte att dra ut lådorna i hans skrivbord. Och det runda hålet i skrivbordsskivan som ska vara in mot väggen, genom vilket datorsladdar ska dras, är i den främre skrivbordskanten. Väldigt opraktiskt då det ramlar ned saker där hela tiden.
Ville springer iväg in i Felix rum.
– Felix, pappa har köpt en cykel.
– Fett coolt, svarar Felix.
– Men han måste sätta ihop cykeln själv.
– Aj då, det var inte bra.
Felix och Ville rusar sedan tillsammans till mamman som är i vardagsrummet.
– Mamma, pappa har köpt en cykel idag.
– Det var på tiden.
– Men han måste sätta ihop den själv.
– Aj då, det var inte bra.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Aj då, det var inte bra

  1. Fräckström

    Aj då, det var inte bra.

  2. Aj då, det var inte bra. Förtroendet för dig, alltså.

  3. *fnissar* Men, nu har du ju chansen att VISA DOM!! Eller hur?!

  4. Haha!! Självinsikt har du ju iaf! Tur att du är så bra på annat då, som att skriva.

  5. Du får överlåta uppdraget till grabbarna helt enkelt.

    hemikram

  6. Har Ikea börjat sälja cyklar? : 0

Kommentera

