Det mystiska ordet ”Visst”

Det är något väldigt märkligt med ordet ”Visst”. De flesta ord betyder ju bara en enda sak – en cykel är en cykel, hungrig är hungrig, självklart är självklart, gult är gult, maginfluensa är maginfluensa. Men ordet ”Visst” är inte som andra ord. Det lever liksom sitt eget lilla liv.
Jag kan be Ville att klä på sig på morgonen för att vi börjar få bråttom. Han svarar ”Visst” vilket betyder ”Jag ska bara kolla klart på Svampbob Fyrkant först, det tar väl en halvtimme eller så”.
Och jag kan be Felix städa upp i sitt rum för att vi ska få gäster. Han svarar ”Visst” vilket då betyder ”Pappa, jag svarar Visst bara för att bli av med dig men egentligen tänker jag inte alls städa utan istället fortsätta att spela detta spännande dataspel”.
Hur ska man veta vad alla olika ”Visst” betyder? När betyder det bara kort och gott ”Visst”? Betyder det någonsin ”Visst”?
Imorse frågar jag Felix och Ville om de vill ha gröt till frukost.
– Visst, svarar de i kör.
Och det svaret hjälper ju knappast mig i min frukostplanering, om man säger så. För vad menar de egentligen? Jag hatar ordet ”Visst”.
Jag söker stöd hos Mamman.
– Tycker inte du att det är svårt att fatta vad Felix och Ville menar när de svarar Visst på en fråga?
Mamman tittar upp från sin pågående morgonsyssla.
– Visst, säger hon frånvarande och fortsätter sedan att morgonpyssla.
Att det ska vara så svårt att få ett vettigt svar ur folk nu för tiden. Visst är det märkligt? Visst?

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Det mystiska ordet ”Visst”

  1. EXAKT och MITT I PRICK! Mina söner svarar jämt ”Visst!” OCH retar då gallfeber på mej! Varje gång säger jag: ”JA eller NEJ?? Visst betyder INGENTING!” Så jag håller med till 150% och lite till! Och givetvis använder jag aldrig detta ord själv! 😉

  2. ”Som man frågar får man svar” sägs det ju… 😆

    Hemikram

  3. Anonym

    Visst är det så…

    Dumlund

Kommentera

