Klädfakta från en djurexpert

Jag köpte en läderjacka när jag var i Grekland för femton år sedan. Jag har haft den på mig nästan varje dag sedan dess, undantaget de där två veckorna på sommaren när det blir lite varmt. Jackan har blivit en del av mig. Vi har ett utmärkt förhållande, jag och jackan. Vi älskar varandra helt enkelt.
Ville har i praktiken aldrig sett mig bära någon annan jacka än den grekiska läderjackan.
Idag på morgonen kommer han fram till mig och säger lugnt och konstaterande:
– Pappa, din jacka är ingen jacka.
Va? Vad fan säger han? Den ser ju precis ut som en jacka – två ärmar, fickor på både ut- och insidan, knappar och därtill passande knapphål.  
– Är min jacka ingen jacka?
– Nä-ä.
Jag är i chocktillstånd. Villes påstående är ju en i det närmaste sensationell nyhet. I femton år har jag gått runt med den på mig i tron att det är en jacka. Jag känner att jag omgående måste formulera en följdfråga för att få reda på mer. Tänk, tänk, tänk. Balthazar-bing!!!
– Om det inte är en jacka, vad är det då?
– Det är ett uppstoppat djur som de har tagit bort det uppstoppade ifrån, förklarar Ville med pedagogisk stämma. Bara djurskinnet kvar.
– Verkligen?
– Just det pappa.
Jag börjar känna mig yr av all ny jackinformation. Det här hade jag inte väntat mig. Jag måste sätta mig ned.
– Vilket djur är det då som de stoppat upp och sedan tömt på det uppstoppade?
Ville tittar noggrant på det som jag för fem minuter sedan trodde var en vanlig läderjacka. Han känner på lädret.
– Råtta.
– Är det en uppstoppad råtta jag har på mig?
– Ja-a. Fast utan det uppstoppade förstås.
Och jag som alltid trott att det var en vanlig läderjacka. Varje dag lär man sig något nytt.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Klädfakta från en djurexpert

  1. Ha ha ha! Dina barn är så himla….kloka! Tänk vad mycket nytt du kommer att lära dig innan du/de blir gamla!

Kommentera

