Gamla tröjor

Jag har varit i London i några dagar. Har ett par lediga timmar på torsdagskvällen innan jag ska till Gatwick. Drar till Oxford Street. Dags för powershopping – till Felix och Ville.
Upptäcker att det verkar vara vintage som gäller just nu på barnkläderna. Varenda tröja förefaller vara från slutet av 60-talet. Fast de är nya. Retro. Slitna. Med en ”story to tell”. Som en Bob Dylan-sång i tygversion. Köper några olika tröjor till Felix och Ville. Nöjd. Flyger hem.
Under ceremoniella förhållanden (dvs med jordnötsringar och läsk som uppbackning) lämnar jag sedan över tröjorna till Felix och Ville på fredagskvällen. Besvikna blickar möter mig. Ville tittar på tröjorna med de slitna men dock moderiktiga trycken på.
– Men pappa, det är ju gamla tröjor.
– Nej Ville. Det kallas vintage.
– Vad är det?
– Det är nya tröjor som ser ut som gamla.
– Varför?
– För att det är modernt. Det är poppis att tröjor ser gamla och slitna ut.
– Gamla och slitna? Jaha, du menar som om de varit med i några krig.
– Eh… ja… just det Ville… nånting ditåt… antar jag.
– Okej, coolt. Då blir jag ju värsta soldaten.
Sedan sliter han lycklig av sig sin Svampbob Fyrkant-tröja och ersätter den med en vintagetröja från Oxford Street. Värsta modelejonet. Och värsta soldaten. Nu går ingen säker. Alla elaka gosedjur – watch out!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

