Livet är inte rättvist

Felix inbjuder, alternativt utmanar, mig på en fotbollsmatch i trädgården.
Latmasken i mig säger ”Nej, jag vill sova för klockan är nämligen bara halvnio på lördagsmorgonen och jag har ett svagt minne av att jag tog ett glas vin för mycket igår kväll”. Samtidigt säger tävlingsmänniskan i mig ”Ja för fan, let’s play. Tjing för att vinna”.
Det visar sig, lite förvånande, att Tävlingsmänniskan vinner över Latmasken, så innan jag vet ordet av (och definitivt innan jag hunnit äta frukost och blanda en Treo) så finner jag mig själv i trädgården iförd fotbollsskor. Hur fan gick det till, liksom?
Felix är bussig nog att låta mig välja först. Jag väljer naturligtvis Ronaldo. Man får inte vara dum när man för en gångs skull får chansen att välja först vem man ska vara. Klart som fan att jag ska vara Ronaldo. Världens bäste spelare. Ha ha, lille söte son – nu kommer jag att vinna. Sedan är det Felix tur att välja. Han väljer Argentina. Va?! Vänta nu en sekund eller två! Man får väl inte välja ett helt lag heller? Man får väl bara välja en spelare? Annars är det ju inte rättvist.
– Livet är inte rättvist pappa, säger Felix filosofiskt och knyter högerdojan.
Snabb summering i trött pappahjärna: jag har alltså valt en spelare och Felix har valt ett helt landslag. Tänk, tänk. Yes! Felix har rätt. Livet är inte rättvist.
Hur ska jag nu kunna vinna matchen? Jag har ju de första åren i Felix liv alltid fuskat för att vinna i spel och lekar (och jag skäms inte, spel och lekar är allvarliga saker – alla medel är tillåtna), men nu är han ju så stor så han direkt upptäcker om jag fuskar. Det finns ju inte en sportslig (eller osportslig) chans att jag som ensam spelare ska vinna mot ett helt landslag, ett av världens bästa landslag dessutom (fusk or no fusk). Livet är verkligen inte rättvist.   
Felix busvisslar. Matchen börjar. Mål görs. Matchen pågår. Fler mål görs. Matchen avslutas. Armar sträcks i luften i triumf. Ingen av armarna tillhör mig.
Matchens slutresultat: Argentinas landslag – Ronaldo = 27 – 0.
Livet är definitivt inte rättvist. Men vad kunde man vänta sig när ett helt landslag utmanar en enda ensam stackars spelare?
Imorgon ska jag utmana Felix på luffarschack. Då ska han få.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Livet är inte rättvist

  1. Jag ger dig en prestigefylld award i mitt senaste inlägg.

    Hemikramar

  2. Anonym

    Ja, passa på att sparka boll nu, lite senare i år riskerar man att trampa omkring i och halka på nedfallna plommon mitt på fotbollsplanen, oavsett vilket lag man är.

    Dumlund

Kommentera

