Bla bla bla

Jag visste att det skulle ske förr eller senare. Det var liksom oundvikligt. Samma sak hände Felix för tre år sedan, så varför skulle det inte även hända Ville.
Ville svarar numera ”Bla bla bla” på nästan alla frågor.

– Ville, har du lust att plocka upp alla kläder från ditt golv och lägga i tvättkorgen?
– Bla bla bla.

– Ville, om jag bär in matkassarna så kan väl du hämta posten i brevlådan?
– Bla bla bla.

– Ville, nu måste du börja klä på dig annars blir vi sena.
– Bla bla bla.

Det värsta med Villes ”Bla bla bla”-respons är inte att det blir lite irriterande i längden, utan att det smittar. Jag kommer på mig själv att vilja svara ”Bla bla bla” på frågor jag får. Blotta tanken på att svara någon med ett ”Bla bla bla” känns obehaglig.
På chefens fråga ”Vad tror du om den här idén?” vill jag verkligen inte svara ”Bla bla bla”, men jag är rädd att jag en dag snart kommer att göra det. Än så länge ligger ”Bla bla bla”-andet kvar i hjärnan och skvalpar, men det är bara en tidsfråga innan jag utan att kunna stoppa det svarar ”Bla bla bla” på någon viktig och seriös fråga.
Gode gud, låt det inte ske när VD’n frågar något om budgetprocessen.

– Hasse, vi måste se till att öka marginalerna på försäljningen för att nå budgeten. Har du något förslag?
– Bla bla bla.

Nej, det scenariot får bara inte ske.
Det måste finnas ett sätt att slå bort ”Bla bla bla” från mina tankar. Om jag nu ska haka upp mig på ett svarsuttryck så är det nog bättre om jag tänker på något som Felix brukar svara. Han är ju en stor kille. Han är ju nio år. Han kan minsann uttrycka sig sakligt, formellt och socialt accepterat.

– Hasse, vi måste se till att öka marginalerna på försäljningen för att nå budgeten. Har du något förslag?
– Vem bryr sig?

Visst fan, Felix standardsvar på allt är ju ”Vem bryr sig?”. Det är ju lika illa som ”Bla bla bla”.
Jag får helt enkelt gå till mig själv. Vad brukar jag säga när jag får frågor som jag inte kan eller vill svara på? Om jag använder mig av min egen svarsteknik så kan det bara inte gå fel. Jag är ju en logiskt tänkande rekorderlig karl. Jag vet minsann hur man uppför sig och hur man svarar på knepiga frågor.

– Hasse, vi måste se till att öka marginalerna på försäljningen för att nå budgeten. Har du något förslag?
– Eh… fråga mamma.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Bla bla bla

  1. kanske skulle föreslå detta för Moderaternas framtidskommission?? =0)

    Hemikram

  2. När du nämner politik så slår det mig faktiskt att det var efter SvT’s partiledardebatt härom veckan som Ville började svara ”Bla bla bla” på alla frågor. Undrar om det kan ha något samband…

  3. Det kan vara kul, eller så kan man bli gaaaalen när barn svarar så…om det håller i sej…kan jag bara tala om….Att inte få svar på sina frågor är otrooooligt irriterande! Ibland. 😛

Kommentera

